Ny svindelmail fra «Skatteetaten»

Nei, du har ikke fått skatterefusjon fra Skatteetaten.

IKKE SVAR: For å få din skatterefusjon, ber svindlerne om at du fyller ut ditt kredittkortnummer i et eget skjema. Det bør du åpenbart ikke gjøre. Foto: ILLUSTRASJON
IKKE SVAR: For å få din skatterefusjon, ber svindlerne om at du fyller ut ditt kredittkortnummer i et eget skjema. Det bør du åpenbart ikke gjøre. Foto: ILLUSTRASJON Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det dukker stadig opp nye svindelmail fra tilsynelatende seriøse aktører som Danske Bank, DNB og Skatteetaten. I år er intet unntak: Nå mottar nordmenn en ny svindelmail i innboksen, som varsler om at du har fått «skatterefusjon» pålydende 6874,44 kroner.

Men siden dette ikke har noe med ditt skatteoppgjør å gjøre, er det like greit å slette mailen med en gang.

Sjekk også Dinsides store oversikt over utbredte svindeltilfeller

Ikke svar på mailen: Slett den i stedet

Som kjent mottok nordmenn selvangivelsen for 2014 i slutten av mars i år, med frist om å levere denne innen 30. april. Skatteoppgjøret kommer ikke før tidligst 24. juni.

Det er heller ingenting som heter skatterefusjon, slik denne svindelmail prøver å lure deg til å tro.

Altså bør du ikke fylle ut skjemaet med ditt kredittkortnummer, slik mailen ber deg om, men derimot slette hele greia.

Blir proffere

Også i fjor florerte det med mailer fra det som tilsynelatende var fra Skatteetaten.

Nytt av i år er at svindelmailen er skrevet på bedre norsk og generelt ser proffere ut. Blant annet er den også merket med Skatteetatens logo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer