Vi trodde knapt det vi leste på den norske nettsiden:
Unngå norske avgifter - Registrer bilen din i utlandet
- Unngå norske bil import avgifter
- Unngå årlig vegavgift
- Unngå bompenge gebyrer*
- Unngå parkeringsbøter*
- Unngå fartsbøter fra foto boks *
Grunnen er selvsagt at dette åpner for unndragelse av de norske avgiftene, og her er det mye å ta av; moms, engangsavgift og årsavgift utgjør store summer for norske bilkjøpere.
Smutthull?
Den norske nettsiden skryter imidlertid av at de har funnet et smutthull i regelverket som skal gjøre dette mulig. Vi siterer:
- Med vårt gjennomprøvde system gjør vi dette mulig for deg! Vårt system legger forholdene til rette slik at du kan benytte deg av denne muligheten.
Det eneste vi gjør - er å følge toll loven til punkt og prikke; vi gir deg den dokumentasjonen regelverket forlanger slik at du kan vise dette til politiet hvis du skulle bli stoppet. Vi kan hjelpe deg med forsikring, eller fortelle deg hvordan du går fram for å ordne forsikring selv.
Vi kan via partner levere ferdig registrert bil, inkludert nødvendige kjøredokumenter; eller du kan selv velge ut bil og bringe den hjem til Norge.
Komplett bil - eller bare skilter og papirer
Dersom du kjøper bilen selv, må du sende ved en kopi av kjøpekontrakt, et bilde av bilen og opplyse om hvilket forsikringsselskap du bruker. I følge nettsiden skal du da motta skilter, vognkort og nødvendige kjørepapirer for Norge i løpet av tre til fire uker. I følge nettsidene er prisen på en skiltpakke:
- Skiltpakke til bil nummer 1 KAMPANJE PRIS NOK 8.900,- (ordinær pris 23.500)
- 2 stykk skilt Vognkort - Kjøredokumenter for norske forhold
Minst to biler er allerede solgt
De som ikke vil hente bilene selv, kan i stedet få bilen levert i Norge inkludert alle nødvendige papirer. Og i skrivende stund ser det ut som om to av bilene allerede er solgt.
Både Porsche Cayenne-modellen og Audi RS6en lå til salgs på Finn.no i helgen, men annonsene har nå endret status til solgt. Mye tyder altså på at minst to nordmenn allerede har latt seg friste. Har de to kjøperne valgt å få bilene levert med skilter fra utlandet kan det koste dem dyrt.
Ut fra opplysningene på Finn var prisantydnigen på begge bilene rundt 600.000 kroner. Det er under halvparten av hva disse bilene ville kostet hos de norske forhandlerne.
DinSide har prøvd å komme i kontakt med nettsiden via e-post, men bortsett fra en auto-reply-melding har vi ikke fått svar.
På nettsidene står det kort og godt at "Vi har fått vårt opplegg vurdert av skatte og avgifts jurister i tillegg til at vi selv har kjørt biler med slik registrering over lengre tid."
Det store spørsmålet er selvsagt om dette er lov.