Nye corona-tiltak i butikkene

Uproblematisk med nasjonale tiltak, mener både Virke og Olav Thon Gruppen, som drifter mange av landets kjøpesenter.

STRENGE TILTAK: På en pressekonferanse søndag 3. januar, valgte regjeringen å stramme ytterligere inn på coronatiltakene i Norge. Video: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra mandag 4. januar anbefaler regjeringen at alle kjøpesentre og butikker innfører antallsbegrensninger og adgangskontroller. Dette som ett av flere coronatiltak som gjelder i to uker fremover.

Virke, som er hovedorganisasjon for handelsnæringen, frykter verken for nye tiltak eller smitte i butikkene i tiden fremover.

Nasjonale smittevernskrav

Harald Andersen, direktør for handel i Virke, sier de opplever at det regjeringen ønsker er å innføre «Oslo-modellen», som allerede er i bruk i hovedstaden, over hele landet.

- I samarbeid med Standard Norge har vi utarbeidet en egen smittevernsveileder for butikkene, for å overholde avstandskravene i butikker og kjøpesenter. Denne har fungert utmerket i hovedstaden, sier Andersen.

Dersom regjeringen velger å forskriftsfeste kravene til butikker og kjøpesenter, mener Virke at arbeidet som er gjort i Oslo bør være et naturlig utgangspunkt for disse kravene.

- Vi forutsetter at næringen involveres i forskriftsarbeidet, understreker Andersen.

Også Olav Thon Gruppen har på sine kjøpesentre i Viken, Oslo og Bergen fulgt det som nå blir nasjonale tiltak allerede, og dette videreføres nå på alle deres senter landet over, i tillegg til en anbefaling om bruk av munnbind.

Ingen smittespredning

Virke-direktøren sier videre at de ikke er kjent med at det har forekommet smittespredning i butikk – og det til tross for en rekordsterk julehandel.

Dette mener Andersen skyldes både at varehandelen har vært flinke på smittevern, samtidig som nordmenn har vært gode på å planlegge handelen sin og har redusert antall besøk i butikkene.

- Det som fungerte godt før jul, vil fungere godt også etter jul. Ikke minst med tanke på at det er langt færre kunder i butikkene i januar enn i desember, sier Andersen, og påpeker at det ikke er noen grunn til å frykte for smitte grunnet januarsalget – ikke minst fordi antallet kunder i januar er langt lavere enn før jul.

Begrenser januarkampanjene

Visekonsernsjef Ole-Christian Hallerud i Olav Thon Gruppen, som eier 82 kjøpesentre i Norge, deriblant AMFI-kjeden og større senter som Ski, Sandvika og Jessheim Storsenter, sier til Dinside at de retter seg etter pålegg fra myndighetene som de til enhver tid er pålagt å følge opp.

Når det gjelder januarsalg, som i teorien kan føre til høyere kundepress, vil deres senter stoppe alle markedsføring av salg den nærmeste tiden.

- Enkeltbutikker kan likevel gjennomføre januarsalg. Noen kampanjer er dessuten allerede bestilt, påpeker Hallerud.

Han understreker samtidig at de kommer til å gjøre det de kan for å fordele kundetrafikken, for å sikre at det er trygt å ferdes på kjøpesentrene.

Teller kundene

Hallerud i Olav Thon Gruppen sier samtidig at de nye tiltakene ikke er vanskelige å følge opp på deres kjøpesenter.

- Vi har kundetellere på alle de store kjøpesentrene, og har også utarbeidet en beregningsmetode for hvor mange det er forsvarlig å ha inne i butikkene og kjøpesentrene samtidig. Skulle dette tallet overstiges må vi stoppe folk i døra, sier Hallerud, og legger til at dette ikke har vært nødvendig selv i løpet av den mest hektiske tida i jula.

Vellykket adgangskontroll

Vinmonopolet er blant de som har gjennomført maksantall og adgangskontroll i sine butikker allerede.

Pressesjef Jens Nordahl sier til Dinside at ordningen med et maksantall kunder i butikken og vektere som regulerer kundestrømmen har fungert veldig bra for deres del.

- Køene har generelt beveget seg raskt, folk står med god avstand, og handler raskt når de kommer inn i butikkene, forteller han.

Nordahl hevder kundene er godt fornøyd med deres måte å avvikle handelen på samtidig som smittevernet er godt ivaretatt.

Han viser dessuten til endret kundeatferd som har gitt vekst på formiddagen og tidlig i uken, på tidspunkt hvor det normalt er lite trafikk.

- Vi hadde 4,9 millioner kunder i desember 2020, tidenes høyeste kundetall i løpet av én måned. Men fordi folk handlet smart, var kundetoppene i år vesentlig lavere i år enn tidligere, sier Nordahl, og presiserer at deres tall viser at folk har en voldsom evne og vilje til å endre handlevaner når smittevernhensyn krever det.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer