Fra 1. oktober kom det nye regler når det gjelder salg og markedsføring som skal gjøre regelverket tydeligere.
- De nye reglene innebærer at salgsmarkedsføring må inneholde opplysninger om varens førpris, forklarer underdirektør i tilsynsavdeling i Forbrukertilsynet, Marit Evensen til DinSide.
Med førpris menes den laveste prisen den næringsdrivende har anvendt de siste 30 dagene før salget startet. Rabatten som markedsføres skal beregnes ut fra denne prisen.
- Før et salg annonseres, må den næringsdrivende altså undersøke egen prishistorikk for å finne ut hvilken pris som er den laveste anvendte prisen de siste 30 dagene, sier hun.
Priser som er tilbudt til medlemmer av kundeklubber de siste 30 dagene skal tas med i denne beregningen.

- Absolutt et problem
Styrker forbrukervernet
- Formålet med de nye reglene er blant annet å forhindre at næringsdrivende markedsfører kunstig høye førpriser. De nye reglene medfører dermed en styrking av forbrukervernet, forteller underdirektøren i tilsynsavdelingen.
Til tross for at det er nye regler og krav, kan det likevel være aspekter som anses som villedende markedsføring.

Advarer: - Vær på vakt
Klar anbefaling
- Vi anbefaler forbrukere til å gjøre seg kjent i markedet, og ikke se seg blind på rabatten som tilbys i en butikk. Det kan være at varen selges billigere andre steder, sier Evensen.
- Det kan også være lurt å sjekke prishistorikken, og bruke prissammenligningstjenester som for eksempel prisjakt.no og prisguiden.no, legger hun til.