Det er det anerkjente bladet The Economist som står også bak Big Mac-indeksen, som lanserer den nye kaffe-indeksen.
Indeksen er basert på kaffe latte-prisene hos den amerikanske sterkkaffekjeden Starbucks, som finnes i 32 land - men ennå ikke i Norge.
32 land
Indeksen viser at en stor kaffe latte i USA koster 2,80 dollar, som er det samme som en Big Mac: 20 norske kroner med dagens valutakurser.
I Europa koster den samme kaffen i snitt 2.93 Euro, som tilsvarer 3,70 amerikanske dollar eller 26 kroner. Kaffen er altså seks kroner dyrere i Europa.
Avvik antyder, som på Big Mac-indeksen, om en valuta er over- eller undervurdert på valutamarkedet.
En stor kaffe med melk er billigst i Thailand. Der koster den 1,93 dollar, som tilsvarer 13 norske kroner. I Sveits er prisen hele 4,54 dollar eller 31 kroner, mer enn dobbelt så mye som i Thailand.
