NYHET: Kaffe latte-indeksen

Big Mac-indeksen får nå en arvtaker. En ny indeks måler reell kjøpekraft i kaffe. Her er tallene for 15 land.

Publisert
Sist oppdatert

Det er det anerkjente bladet The Economist som står også bak Big Mac-indeksen, som lanserer den nye kaffe-indeksen.

Indeksen er basert på kaffe latte-prisene hos den amerikanske sterkkaffekjeden Starbucks, som finnes i 32 land - men ennå ikke i Norge.

32 land

Indeksen viser at en stor kaffe latte i USA koster 2,80 dollar, som er det samme som en Big Mac: 20 norske kroner med dagens valutakurser.

I Europa koster den samme kaffen i snitt 2.93 Euro, som tilsvarer 3,70 amerikanske dollar eller 26 kroner. Kaffen er altså seks kroner dyrere i Europa.

Avvik antyder, som på Big Mac-indeksen, om en valuta er over- eller undervurdert på valutamarkedet.

En stor kaffe med melk er billigst i Thailand. Der koster den 1,93 dollar, som tilsvarer 13 norske kroner. I Sveits er prisen hele 4,54 dollar eller 31 kroner, mer enn dobbelt så mye som i Thailand.

NYHET: Kaffe latte-indeksen



Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer