Nyttårsløftene du kan holde

I år skal jeg slutte å røyke, spise sunnere og gå ned i vekt. Kjenner du deg igjen? Her er tipsene som hjelper deg med å lykkes:

Publisert
Sist oppdatert

Det nye året bringer med seg massevis av nyttårsforsetter. En undersøkelse fra Sosial- og helsedirektoratet (SHDIR) viser at én av fem nordmenn har nyttårsforsetter, og 51 prosent hevder at de som regel holder løftene.

For å klare å holde forsettene, er det viktig å ha motivasjonen i orden.

- Finn ut om du virkelig har lyst til dette. Det er mange som føler de må eller burde bli sunnere, men egentlig ikke vil. Da går det sjelden bra. Du må sørge for at du ønsker forandringer, sier Jeanette Roede, leder av Grete Roede AS.

Det er også viktig å ikke sette for høye mål.

- Sett deg små mål du kan nå og juster dem opp etter hvert som du lykkes. For brå forandringer varer sjeldent, og når man opplever mange nederlag, blir det vanskeligere å begynne igjen, sier Roede.

Her er noen tips til hvordan du kan holde nyttårsforsettene.

1) Mer frukt og grøntIfølge SHDIRs undersøkelse, vil 47 prosent av oss spise mer frukt og grønt. Og det er faktisk ikke så vanskelig. Med et glass appelsinjuice, noen salatblader til middagen og et eple hver dag, er du godt på vei.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer