Når du bestiller en vare på nett, og pakken viser seg å være ødelagt under frakten, hva gjør du?
Om du har bestilt varen fra en nettbutikk, er det butikkens ansvar. Det har Forbrukerrådet gjort klart for DinSides lesere tidligere.
Men har du bestilt varen fra en privatperson, for eksempel gjennom Finn.no, blir det verre. Da er det nemlig ditt eget ansvar.
Ødelagt gitar
I vinter kjøpte en Skiens-kar en gitar fra en privatperson i Fredrikstad. Garrison-gitaren ble sendt i posten, men det var bare ett problem: Da kjøperen pakket opp instrumentet viste halsen seg å være brukket.
Kjøper kontaktet selger, selger anbefalte kjøper å kontakte Posten, og det gjorde han. Men Posten avslo erstatningskravet. Dermed kontaktet kjøperen selgeren igjen, for å få tilbake sine 3.231 kroner. Dette nektet selgeren, da han mente det var Postens ansvar.
Saken gikk videre til Forbrukertvistutvalget, som avgir følgende dom: Om gitaren gikk i stykker under frakt er det kjøperens ansvar. Det er dermed opp til kjøperen å kreve en eventuell erstatning fra Posten.
Om Posten burde gitt erstatning i dette tilfelle, uttaler ikke utvalget seg om. Men de fritar altså selgeren for alt ansvar, og ber kjøperen ordne opp selv.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger