Krympflasjon:

Øker prisen og krymper pakka

- Det handler nettopp om at kunden ikke skal merke det, sier professor.

ØKER PRISEN: I juni kostet 18 Eldorado-gårdsegg 32 kroner og 90 øre. Så økte prisen sammen med en rekke andre varer. I september økte prisen igjen. Foto: Shutterstock / NTB
ØKER PRISEN: I juni kostet 18 Eldorado-gårdsegg 32 kroner og 90 øre. Så økte prisen sammen med en rekke andre varer. I september økte prisen igjen. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kiwis egne Eldorado-egg koster fem kroner mer enn de gjorde i juni. I tillegg har pakken gått fra å inneholde 18 til 12 egg.

- De bruker et fenomen som kalles «knapt merkbar forskjell»-fenomenet fra psykologien. Og det handler nettopp om at kunden ikke skal merke det, sier professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole til NRK, og legger til:

- Altså at man har gjort sjokoladen litt mindre, emballasjen litt tynnere eller antall tørk på en tolvte rull litt færre.

- Store penger

I juni kostet 18 Eldorado-gårdsegg 32 kroner og 90 øre. Så økte prisen til 37,40 sammen med en rekke andre varer.

I september økte prisen igjen.

Denne gangen til 37,90. Men i tillegg er pakken altså blitt mindre.

- For bedriftene som selger tonnevis av det ene og andre, er dette store penger som de sparer fordi de kan levere mindre til den samme prisen, sier Andreassen.

Valgte å endre pakken

Kiwi sier at det skyldes at First Price-eggepakkene har gått over til å inneholde 18 egg.

- Vi har tradisjon for å selge First Price i våre største forpakninger med egg og har jobbet for å få First Price i 18 pakning med egg. Da vi fikk det, valgte vi å endre pakken med gårdsegg fra Eldorado til 12 pakning, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer