Black Friday er rett rundt hjørnet og både butikker og kunder forbereder seg til årets største handledag.
Ifølge tall fra prissammenlikningstjenesten Prisjakt er det en rekke produkter som har steget i pris i oktober. Prisjakt mener butikkene gjør dette for å ha en høyere pris å sammenlikne mot black week, og på den måten vise høye rabatter.
– I oktober har 26 prosent av alle produkter på e-handelsmarkedet økt i pris, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.
Ikke la deg lure
At butikker gjør prisjusteringer før handleuka er ikke en uvanlig praksis. Ifølge Reina blir bransjen bedre år etter år, men det er likevel ikke sikkert at tilbudene er så gode som de kanskje framstår.
Forbrukerrådet forklarer til DinSide hvilke regler som gjelder:
– I utgangspunktet må salgsprisene basere seg på en reell førpris, noe som betyr at bedriftene som en tommelfingerregel må ha solgt et visst antall varer til førprisen som brukes i reklamen når salget er i gang, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Iversen forklarer til DinSide at førprisen må typisk ha vært aktiv i 4–6 uker før tilbudet slår til. Her vil det likevel kunne være noe variasjon fra bransje til bransje.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger