Omega-3 mangel ille for psyken

Omega-3 fettsyrer fra fisk ser ut til å være viktigere for hjernens utvikling enn man hittil har trodd. Adferdsproblemer og psykiske problemer kan lindres med daglig tilskudd av ett til tre gram slike fettsyrer.

Publisert
Sist oppdatert

Av Hanna HånesErnæringsfysiolog

Dr Joseph Hibbeln, psykiater og forsker ved Det nasjonale instituttet for alkohol og alkoholmisbruk i USA mener nå vi har solide bevis for at mangel på omega-3-fettsyrer kan utløse mentale problemer. Han viser til at alvorlig depresjon er 60 ganger vanligere på New Zealand enn i Japan. Japanere spiser nesten fire ganger mer fisk enn newzealendere gjør. Forekomsten av fødselsdepresjon er videre 50 ganger vanligere i land hvor fiskeforbruket er lavt.

I et nylig eksperiment ved Harvard-universitetet i USA fikk en gruppe pasienter tilskudd av enten omega-3 eller omega-6-fettsyrer. Etter tre måneder var forskjellene så dramatisk forskjellige at forsøket måtte avbrytes, og alle pasientene fikk tilskudd av omega-3-fettsyrer, sier Hibbeln..

I dagens vestlige kosthold er det store mengder omega-6-fettsyrer. Dette er en vanlig fettsyre i soyafett som inngår i margarin, majones, soyaolje og en rekke matvarer. De langkjedede omega-3-fettsyrer spiser det moderne mennesket derimot lite av. Disse fettsyrene finnes først og fremst i fet fisk og tran. Hos steinaldermennesket som bodde langs Norskekysten, var det mye omega-3-fettsyrer fordi ål og fet fisk var viktig i kostholdet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer