Operatøren kan sperre mobilen

IMEI-sperrer hele telefonen til kunder som ikke betaler regningene.

LÅST: Om operatøren din vil, kan de nekte telefonen din adgang til mobilnettet med en IMEI-sperring. Foto: ALL OVER PRESS
LÅST: Om operatøren din vil, kan de nekte telefonen din adgang til mobilnettet med en IMEI-sperring. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alle mobiltelefoner har et unikt IMEI-nummer (International Mobile Equipment Identity). Dette kan blant annet brukes til å sperre stjålne telefoner, ved å nekte dem adgang til mobilnettet.

Men det kan også brukes av operatørene til å sperre telefonen din selv om den slettes ikke er stjålet.

For kjøper du telefon til redusert pris med bindingstid, er den ikke nødvendigvis din eiendom før hele «gjelden» er betalt.

Få med deg: Reklamerer du på mobilen du kjøpte med binding, kan du få tilbake både kjøpssum og abonnementsprisen!

Sperret hele telefonen

En kunde hos en av de store, norske mobiloperatørene oppdaget plutselig en dag at telefonen ikke fungerte. Hun fikk ikke kontakt med mobilnettet, og fikk dermed ikke ringt, sendt tekstmeldinger eller surfet over 3G.

Det viste seg senere hva som var grunnen: Mobiloperatøren hadde sperret mobilen hennes gjennom IMEI-nummeret. Grunn: Manglende betaling.

Kvinnen skal ha kjøpt telefonen med abonnement til en billig penge, som nedbetales samtidig med abonnementskostnadene. Men regningene betalte hun ikke, og operatøren tok derfor affære.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer