Øredøvende reklame

Reklamer kan både irritere og underholde. Men når lydnivået automatisk skrus fem hakk opp hver gang reklamen kommer, er det nok mange som fristes til å slå TVen helt av.

Vi blir overdøvet - av både lyd og bilde.
Vi blir overdøvet - av både lyd og bilde. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kjenner du det? Du sitter midt i søndagsfilmen, med et godt glass rødvin og en stor bolle med snop - og koser deg i fred og fordragelighet. Barnet ditt sover så yndig i drømmeland på naborommet. Enn så lenge, i alle fall.

For plutselig høres det ut som om tredje verdenskrig har begynt: Men heldigvis er det "bare" reklamene. Og ikke nok med at du blir kastet ut av filmens handling, du får også et mindre sjokk - og har du skikkelig flaks forsterkes lydnivået ytterligere med podens hyl og skrik.

TV3, TV Norge og TV2

Gjennom lengre tid har vi observert hvordan reklamene virker på de norske kanalene. Eller for å si det slik: Det har ikke vært mulig å ikke observere.

Vi har riktignok ikke hatt desibel-måler til stede, men mener likevel det hersker liten tvil om at TV3 må være verstingen i klassen. TV Norge ligger hakk i hel, men også TV2 har et høyere lydnivå på reklamene enn på de vanlige sendingene.

Tror de virkelig at dette at dette er en fordel? At reklamene virker bedre når musikken og stemmene overdøver alt i umiddelbar nærhet? Eller skjønner de at det faktisk kan ha den motsatte effekten - at folk slår av tv'en?

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.