Før helgen ble det kjent at Rema Forsikring kaster inn håndkleet etter to år. Siden oppstarten har dagligvarekjeden samarbeidet med Storebrand, som nå vil overta forsikringskundene.
«Forsikringene løper som før, og alle kunder vil få en e-post med praktisk informasjon», står det på Rema Forsikrings nettside.

Den «smarte bilforsikringen» er temmelig dum
Nedleggelsen forklares med at Rema vil rendyrke butikkonseptet framfor forsikringen ved å legge alle sine «krefter i å ha de beste butikkene og varer til bare lave priser».
Forsikringsdokumentene dine flyttes over til Storebrand, og det er også der du kontakter kundeservice og melder inn skader framover.
Levér inn Dingsen
Dersom du har Kjør Smart-appen og Dingsen-pluggen i bilen, vil du fortsette å ha 15 prosent lavere pris fram til neste hovedforfall, men siden Rema Forsikring legges ned, vil appen etterhvert slutte å virke, og Rema ber alle kunder om å levere inn Dingsen til nærmeste miljøstasjon.
Storebrand tilbyr ikke Kjør Smart. Andre forsikringsselskap som tilbyr bilforsikring med app og plugg i bilen er Sparebank 1 gjennom sitt produkt Spinn og Tryg med sin Sidekick.
Flere forsikringssammenslåinger
Den siste tiden har Dinside skrevet flere saker om aktører som slutter med forsikringsvirksomhet eller forsikringsselskap som slår seg sammen:
- Nordea har inngått en avtale med Gjensidige Forsikring om kjøp av samtlige aksjer i Gjensidige Bank for 5,5 milliarder kroner.
- I juni ble det også kjent at DNB og Sparebank 1 vil slå sammen forsikringsvirksomhetene sine.
- Og ved neste hovedforfall vil tidligere kunder av Komplett og Troll Forsikring flyttes over til Tryg.

Disse bør droppe innboforsikring
Hvorvidt eksemplene over kan kalles trend, er ikke Jorge Jensen i Forbrukerrådet sikker på, men det har lenge vært kjent at tradisjonell skadeforsikring ikke alltid lar seg integrere enkelt og greit i hvilke som helst virksomheter.
- At det skulle være så mange åpenbare synergier mellom dagligvarer og forsikring er jo ikke helt lett å se for en utenforstående, selv banker har jo slitt med å finne synergiene. Det er vel noe av grunnen av til at DNB overfører sin forsikring til Sparebank 1, sier Jensen.
Han tror ikke nedleggelsen av Rema Forsikring vil skade merkevaren deres, da det trolig ikke var kjent for folk flest at dagligvarekjeden drev med forsikringsvirksomhet også.
- Som andre store virksomheter ser vi viktigheten av å prøve ut ulike konsepter og områder. Dette er en viktig del av utviklingsarbeidet vårt, sier Mette Fossum i Rema.
