Yngve Monrad var nylig på handletur på Coop Extra. Han reagerte da han oppdaget hvor den gule løken faktisk kom fra. Opprinnelseslandet var langt fra Norge.
- Jeg må si at jeg ble overrasket og skuffet over at løken på Extra Tvedestrand var både i løsvekt og Xtra løken i strømpe var fra New Zealand. Dette har selvfølgelig ikke denne enkelte butikken ansvar for. Det ligger på kjeden sentralt, sier Yngve Monrad til DinSide.
Nationen omtalte saken først

Svindles ved kassa: - Kynisme!
- Skuffende
- New Zealand er så langt av gårde det omtrent et fysisk mulig å komme. Norge er selvforsynt med løk, til og med er det av og til overproduksjon, så det er særs skuffende at kooperativet Coop velger å svikte norske bønder og landbruket på denne måten, mener han.
Les svaret til Coop lenger ned i saken.
- Den økologiske løken deres var for øvrig fra Egypt, og det er ikke bedre, sier Monrad.
Han forteller til DinSide at han for øvrig norsk fant stjerneløk i Coop-butikken som ifølge ham smakte aldeles nydelig.
Coop svarer
Ifølge kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, har vi litt over 60 prosent selvforsyning av løk i Norge, og da må man importere fra andre land som har god kvalitet på løk.
- Coop prioriterer alltid norske råvarer når det er tilgang. I år har vi dessverre ikke vært helt selvforsynte på alle varianter av norsk løk. New Zealand har best kvalitet på løk på denne tida av året, og derfor har vi valgt å importer derfra, forklarer Kristiansen.
Ifølge Kristiansen må vi nok smøre oss med litt tålmodighet til august, da forventes den norske løken å komme på markedet.

Derfor får du mindre
Kort vekstsesong
- Det er nok en oppfattelse hos mange at vi er selvforsynte i Norge, men det er vi ikke hele året. Vi har en ganske kort vekstsesong i dette landet, og er også utsatt for varierende værforhold som påvirker avlinger, sier Kristiansen.
Kommunikasjonssjefen påpeker at når de må importer er de nøye med å velge ut produsenter som leverer god kvalitet slik at de reduserer matsvinn.
- Alternativet til import her er å ikke ha løk i butikkene. Vi skal bidra til at kundene våre spiser mer frukt og grønt, og ved å ha et godt utvalg håper vi å bidra til at flere legger sunne varer i handlekurven, og selvsagt at de velger norske produkter når det er tilgang. Så sett i et større perspektiv er dette bra for kundene og norske produsenter av frukt og grønt, avslutter han.