Panlegis vil endre rutinene

Vurderer ny praksis etter at DinSide rettet et kritisk søkelys mot selskapet.

SKAL RYDDE OPP: Panlegis har blant annet blitt kritisert for måten de prøver å få nye kunder på. Nå skal revurdere metodene sine. Foto: Kim Jansson
SKAL RYDDE OPP: Panlegis har blant annet blitt kritisert for måten de prøver å få nye kunder på. Nå skal revurdere metodene sine. Foto: Kim Jansson Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det maltesiske selskapet Panlegis har fått mye pepper i det siste.

Fredag skrev DinSide at selskapet, som har flere tusen norske kunder, er blitt heftig debattert og kritisert i ulike nettfora over en lengre periode.

Les saken her: Panlegis kommer med et veldig fristende tilbud

Panlegis ringer til nordmenn som registrerer seg i Brønnøysundregistrene, og prøver å overtale dem til registrere foretaket i utlandet. Kritikken mot selskapet har i hovedsak gått på metodene selskapet bruker for å verve norske kunder.

Nå ønsker selskapet å rydde opp i praksisen.

Kritisert av Datatilsynet

For å få nye kunder, krever selskapet at du utleverer personinformasjon om deg selv.

DinSide kjenner til at ved første oppringning fra selskapet krveer Panlegis at du oppgir både fødselsnummer og kontoinformasjon, selv om du ikke har samtykket til å inngå noen avtale.

Denne praksisen blir blant annet kritisert av Datatilsynet.

- Det virker lite tillitsvekkende at et selskap ber om slike opplysninger før det er inngått en avtale, har informasjonsrådgiver Trude Talberg-Furulund i Datatilsynet uttalt til DinSide.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.