Partiene har skylden selv

- Partiene har ikke klart å tilpasse seg nye tider. Derfor ser ikke dagens ungdom vanlige politiske skillelinjer, og tyr til markedstenking.

Publisert
Sist oppdatert

Dette sier Karl Fredrik Tangen, samfunnsgeograf og "planner" i Bates Reklamebyrå.

- Å stemme kan sammenliknes med markedsatferd fordi det er en sammenheng mellom hva ungdom mener politisk og hva de konsumerer. Derfor svirrer de også litt mer rundt og er mindre lojale når det gjelder partivalg enn andre befolkningsgrupper. Men dette skyldes ikke at ungdom er bevisstløse, sier Tangen, som jobber med forbrukerinnsikt i forbindelse med reklame.

Bakgrunnen styrer

Som mange andre samfunnsvitere mener han at sosial posisjon har stor betydning - ofte ubevisst - for partivalg. Det som virker som frie, markedsbaserte valg er i virkeligheten valg som styres av den sosiale bakgrunnen, ifølge Tangen.

- Ungdom er søkende, men bakgrunnen avgjør. Dette leder den utdannede statsansatte overklassens barn inn i politisk aktivisme, den høytlønnede overklassens barn inn i økonomisk liberalisme og vanlig folks barn inn i politisk passivitet, sier Tangen.

Kulturelle og økonomiske ressurser er avgjørende. I en storstilt undersøkelse utført av Bates i samarbeid med Norsk Gallup kategoriserer de velgerne etter disse to kriteriene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer