Innskuddspensjon

Pensjonskunder er fortsatt innelåst i kronglete systemer

Forbrukerrådet ber myndighetene lage strengere regler hvis pensjonsselskapene ikke skjerper seg. Denne gangen er det DNB som skiller seg ut som best i klassen.

PENSJON: I 2021 får du samlet mye av din pensjonssparing på èn konto. Video: Michael S. Jæger. Vis mer
Publisert

Bare to av pensjonsselskapene viser standardkompensasjonen på en åpen og enkel måte, mener Forbrukerrådet. Snart to måneder er gått siden systemet med pensjonskonto ble rullet ut for 1,5 millioner ansatte som har innskuddspensjon.

Standardkompensasjonen er de ekstra pengene man får fra arbeidsgiveren, som går til å betale for gebyrene på en pensjonskonto. Dette er et viktig element som må tas med i betraktning hvis man vil bytte pensjonsselskap.

Med egen pensjonskonto får du tre valg:

  • Du kan samle all pensjonen din hos nåværende arbeidsgivers pensjonsselskap.
  • Eller du kan velge å samle pensjonen din hos en selvvalgt leverandør.
  • Og, siste alternativ, du kan reservere alle eller noen pensjonskapitalbevis mot samling hos nåværende arbeidsgivers pensjonsleverandør

Les mer om pensjonskonto her.

– Bevisst valg

– Vi utfordrer Norsk Pensjon og bransjens aktører til å bli like transparente som DNB og Duvi. Hvis ikke dette skjer, må myndighetene snarest innføre en forskrift som sikrer at arbeidstakerne settes i stand til å ta informerte beslutninger, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet lovpriser på forbrukernes vegne DNB for bankens comeback. Det skjer etter at banken i fjor tapte i Høyesterett i striden om gebyrene for aksjefond.

– Vi er opptatt av transparente priser og definerte derfor tidlig i prosjektet at kundene må få tilgang på sin kompensasjonssats fra arbeidsgiver. Denne er avgjørende for å kunne ta bevisste valg rundt egen pensjon, sier konserndirektør Håkon Hansen i DNB.

Han legger til at selskapet har lagt mye ressurser på Spare-appen for dem som har pensjonskonto og mener det er komplekst å utvikle gode digitale tjenester.

Kronglete

Forbrukerrådet har undersøkt hva pensjonsselskapene opplyser til arbeidstakere om satsen for standardkompensasjonen. De sjekket om det gis informasjon som ikke krever deduksjon eller at man må oppsøke selskapet for å få svar.

Verken Norskpensjon.no som er reservasjonsløsningen som representerer finansselskapene i fellesskap, Gjensidige, Storebrand, Danica, Sparebank1, Nordea og Handelsbanken besto testen.

– Vi er overrasket over at det fremdeles er svært kronglete for arbeidstakere å orientere seg i reformens kostnadslandskap, sier fagdirektøren.

Selskapene har enten svart at det jobbes med saken, de anbefaler kundene å ta kontakt med kundetjenesten, ta kontakt med arbeidsgiver eller at man skal logge seg på hos Norsk Pensjon. Men hos Norsk Pensjon får man ikke opplyst standardkompensasjonen.

– Vi jobber nå med en løsning som tydeliggjør dette for kundene, sier presseansvarlig Synnøve Halkjelsvik i Storebrand.

Fra Norsk Pensjon meldes det også at en løsning der arbeidstakeren kan se kompensasjonen, står på listen over utvikling.

– Det er svært viktig å få på plass også dette elementet, som på sikt skal være med på å gi individene god oversikt og et godt sammenligningsgrunnlag for å kunne velge den riktige forvaltningsløsningen for deres pensjonssparing, sier informasjonsdirektør Tom Staavi i Finans Norge.

Flere finansministre

Systemet med pensjonskonto ble rullet ut 1. februar. Regjeringens mål var økt konkurranse på pensjonsmarkedet, og at forbrukerne skulle få nødvendig informasjon.

– En ordning med automatisk samling av pensjonsmidlene forutsetter at det gis god informasjon til arbeidstaker i forkant. Målet er at arbeidstaker skal få et godt grunnlag for å vurdere om det vil lønne seg å samle pensjonsmidlene hos arbeidsgiver, sa daværende finansminister Siv Jensen (Frp) i 2019.

Dagens finansminister Jan Tore Sanner (H) sa det samme rett før lanseringen. Målet er at arbeidstakerne skal få mer pensjon for hver sparte krone gjennom lavere gebyrer.

– Vi ønsker også å gi arbeidstakerne større oversikt, valgfrihet og eierskap til egen pensjon, sier han.

Pass på fristen 1. mai

Innen 1. mai må 1,5 millioner arbeidstakere bestemme hva de skal gjøre med tidligere innskuddspensjoner.

Slå sammen

For arbeidstakere lukkes et viktig vindu 1. mai. Da må man bestemme om innskuddspensjon fra tidligere arbeidsgivere, såkalt kapitalbeviser, skal slås sammen med dagens pensjonskonto eller ikke. Hvis du ikke reagerer, blir kapitalbevisene slått sammen med dagen konto.

Bytte selskap

I tillegg har arbeidstakere i private bedrifter med innskuddspensjon, to valg. Vi kan velge om vi vil bli i pensjonsselskapet som arbeidsgiveren har valgt, eller om vi vil flytte pensjonsinnbetalingen og kontoen til et annet selskap.

Spare penger

For at arbeidstakere skal kunne vurdere om det lønner seg å flytte eller ikke, må man vite hvor stor standardkompensasjon arbeidsgiveren betaler. Hvis man velger et pensjonsselskap som har gebyr som er lavere, ender de ekstra kronene inn på pensjonskontoen din. Sjekk gebyrer her.

Ikke de offentlige

Dagens system med pensjonskonto gjelder ikke offentlig ansatte, de som har flyttet ut av landet eller de som er arbeidsledige. Det gjelder heller ikke ansatte med ytelsespensjon eller tidligere fripoliser.

Sjekk gebyrer

Forbrukerrådet mener at er flertallet av pensjonsselskapene gjør det kronglete for arbeidstakerne for å finne ut hva man har i standardkompensasjon. Nå har de bedt om at det lages strengere regler.

Kilde: NTB

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer