Falske og piratkopierte merkevarer er et økende problem, både globalt og i Europa: Ifølge en fersk EU-rapport er det en kraftig økning i piratkopierte varer til Europa.
En fersk rapport fra OECD, som handler om det globale problemet med falske produkter og merkevarer, peker på Kina som hovedleverandør av falske produkter og merkevarer.
Men OECD-rapporten avslører også hvilke produktgrupper hvor problemene med piratkopier er størst.
Sko på topp i verden
Ifølge OECD-rapporten er det skoprodusentene som har det største problemet med piratkopierte varer. Statista.com skriver at fottøy utgjorde 22 prosent av den totale verdien av forfalskede varer som ble tatt av tollen i 2016, noe som gjør den til den mest piratkopierte produktkategori, foran klær, lærvarer og elektrisk utstyr.
Og blant de mest forfalskede merkene er luksusmerkene som Michael Kors, Gucci eller Louis Vuitton, så vel som produsenter for massemarkedet som Nike, Levi's og Adidas.
Ifølge OECD-rapporten er faktisk handelen med piratkopiert fottøy voksende, i motsetning til kategoriene klær, skinnprodukter og elektronisk utstyr, hvor man faktisk har sett en tilbakegang.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger