Svindeladvarsel:

Politiet advarer: - Slett meldingen

En melding som utgir seg for å være fra «Posten Norge BA» får politiet til å advare.

ADVARSEL: Politiet advarer etter at det som trolig er svindlere utgir seg for å være fra Posten Norge. Foto: NTB
ADVARSEL: Politiet advarer etter at det som trolig er svindlere utgir seg for å være fra Posten Norge. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Politiet i Innlandet advarer etter at flere personer har mottatt en melding fra Posten Norge BA, der de blir bedt om å trykke på en lenke for å legge inn diverse informasjon.

- Dette er med stor sannsynlighet et forsøk på svindel, og folk oppfordres til å slette meldingen, skriver politiet.

Dagbladet har sett en av meldingene, hvor man får beskjed om at en pakke har ankommet:

«Posten Norge BA: Pakken har ankommet leveringslageret, men leveringsadressen kan ikke bestemmes, vennligst fyll ut den nøyaktige informasjonsadressen igjen, vi leverer den til deg innen 24 timer.», står det.

I meldingen bes mottakeren om å svare med en «Y», og deretter «avslutte tekstmeldingen».

ADVARER: Pressesjef i Posten Kenneth Pettersen advarer etter svindelforsøk. Foto: Posten
ADVARER: Pressesjef i Posten Kenneth Pettersen advarer etter svindelforsøk. Foto: Posten Vis mer

Posten: - Må være veldig varsom

Pressesjef i Posten, Kenneth Pettersen, sier at det er en konstant strøm av slike SMSer og E-poster som utgir seg for å være fra Posten, og dermed prøver å bruke deres troverdighet.

Han forteller at Posten aldri sender ut SMSer eller E-poster med lenker hvor man skal legge inn betalingsinformasjon.

Postens kommunikasjon med kunder foregår nemlig i Postens egen app eller via deres nettside.

- Så når man får sånne E-poster må man være veldig varsom, sier Pettersen, som sier at kunder som er i tvil bør ta kontakt med Postens kundeservice.

Han forteller at det trolig blir en økning i svindelforsøkene framover.

- Nå går vi inn i en periode hvor handlene på nett tar seg opp, hvor vi skal inn i black friday og julerushet, og det er all grunn til å tro at det ikke blir noe mindre av slike svindelforsøk.

Hver fjerde nordmann utsatt

I en ny undersøkelse fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet svarer over en million nordmenn at de har vært utsatt for digital svindel eller identitetstyveri.

Det er de yngre som er mest utsatt.

Seniorrådgiver i Nkom, Johannes Vallesverd, mener tallene er alarmerende.

- Det er veldig alvorlig at så mange rapporterer å ha blitt utsatt for digital svindel eller id-tyveri. Vi vet at det er veldig belastende for den enkelte, men det er også alvorlig for samfunnet som helhet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer