Posten snur igjen

Husker du Dag Christensen, som klaget til Posten fordi han fikk moms og tollgebyr på en DVD-pakke? Nå sier Posten at de feilaktig tok klagen til følge.

Publisert
Sist oppdatert

- Her gjorde vi en feil ved å etterkomme klagen. Vi forholder oss til tollmyndighetenes rundskriv om 200 kroners-grensen, som sier at portoen ikke skal regnes med. Men vi kan ikke trekke fra noe som ikke er oppgitt, sier seniorrådgiver Are Kaldestad i Posten Logistikk.

Stridens kjerne er praktiseringen av 200 kroners-grensen for moms/tollgebyr på pakker fra utlandet.

Hake

Posten godtok først Christensen argument om at de bør forstå at portoen fra England er høyere enn syv kroner. Pakken kostet 207 kroner (£17.99) fra nettbutikken Play.com.

Grunnen til Postens helomvending er at Christiansens klage hadde en hake, nemlig at Play.com har såkalt "gratis frakt". Ingen porto var derfor oppført på pakken.

- Posten kan ikke spesifisere portoen i hvert enkelt tilfelle. Det vil gi vilkårlig saksbehandling, sier Kaldestad.

- Er ikke dette vel firkantet ?

Ikke porto

- Det blir som å få parkeringsbot når du veksler penger til parkometeret. Parkometervakten vet ikke at du er for å veksle. Vi er ikke firkantet, men forholder oss til tollmyndighetenes regler, sier Are Kaldestad.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer