Skadet pakke i posten

PostNord: - Behandlingstid på tre til fire måneder

Har du mottatt en skadet pakke levert av PostNord, eller ikke fått pakken i det hele tatt, kan du reklamere. Men, da bør du smøre deg med tålmodighet ...

GAMMELT AUTOSVAR, SAMME TIDSBRUK: Det er fortsatt opp mot fire måneder ventetid hos PostNords reklamasjonsavdeling. De har noen råd til de som ikke har fått pakken de venter på eller har mottatt skadet pakke. Illustrasjonsbilde: PostNord/skjermdump
GAMMELT AUTOSVAR, SAMME TIDSBRUK: Det er fortsatt opp mot fire måneder ventetid hos PostNords reklamasjonsavdeling. De har noen råd til de som ikke har fått pakken de venter på eller har mottatt skadet pakke. Illustrasjonsbilde: PostNord/skjermdump Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En Dinside-leser sendte nylig en henvendelse til PostNords reklamasjonsavdeling, og her ser du det automatiske svaret han fikk:

PostNord: - Behandlingstid på tre til fire måneder

Gammelt svar

Ved første øyekast kan dette virke som et autosvar som muligens har gått ut på dato og som PostNord har glemt å skru av. Og, det stemmer, ifølge kommunikasjons- og markedsdirektør Ole Andreas Hagen.

- Dette er åpenbart et gammelt autosvar som vi har glemt å skru av, sier Hagen til Dinside.

Men, samme svar

Han legger imidlertid til dette:

- Det er stor pågang og mange saker, så saksbehandlingstiden kan ligge på opp til tre til fire måneder.

Dermed er det så å si samme behandlingstid nå som under den verste permitteringsperioden i vår.

Med coronarestriksjoner og økt netthandel er det registrert noen flere forbrukerhenvendelser, ifølge Hagen, men de fleste reklamasjonssakene PostNord mottar er likevel fra bedriftskunder:

- Det er fordi de allerede har kompensert forbrukeren med en erstatningspakke, sier han.

Reklamasjonsråd fra PostNord

  • Dersom forbrukere henvender seg til PostNord, er det viktig å huske at kravet må inneholde informasjon om vekt på skadet/tapt gods, handelsfaktura og totalbeløp på krav.
  • Ved skader skal også avviket dokumenteres med bilder.
  • Det finnes også et eget juridisk regelverk (Incoterms) som omfatter ansvarsoverganger, forsikringer, osv.
  • Saken vil imidlertid ofte ha funnet sin løsning i et forbrukerperspektiv, lenge før dette blir sak mellom PostNord og bedriftskunder.
TIPS: Løsningen hvis du har for lite gavepapir. Video: Ingebjørg Iversen/Øystein Sæthre Vis mer

Hva med Posten?

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten forteller at de i forkant av black week og juletrafikken bemannet opp - ikke ned. Da hentet de inn ekstra bemanning på kundeservice, samt utvidet åpningstidene.

Når det gjelder ventetiden på behandling i de ulike kundeservice-avdelingene hos Posten, er dette svaret:

- Ventetiden varierer fra tidspunkt på dagen og på de ulike ukedagene. Vi har de siste ukene levert ut historisk store volumer med pakker, så til tider kan ventetiden være lenger enn den normalt vil være, sier Pettersen til Dinside.

Øker kapasiteten «over hele linja»

Samtidig som PostNord bruker tid på å behandle reklamasjonssaker, melder de om pakke-rekord i begynnelsen av julemåneden:

Antall nett-pakker hos PostNord i Norge økte med 32 prosent i uke 48 (black week/friday-uka) sammenlignet med samme uke i fjor. Det har aldri passert så mange pakker gjennom systemet på én uke, skrev de i en pressemelding.

I tillegg har de - i likhet med Posten - økt kapasiteten:

  • På sorteringsanlegget på Langhus sør for Oslo kan de nå ta unna 100.000 pakker mer per døgn. Det betyr at PostNords samlede sorteringskapasitet i Norge er økt med 40 prosent, og de kan også bruke sorteringskapasitet i Sverige om nødvendig.
  • Antall hentesteder er utvidet med 30 prosent.
  • Rundt 500 flere terminalarbeidere, kundebehandlere og sjåfører er ansatt for å dekke behovet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer