En Dinside-leser sendte nylig en henvendelse til PostNords reklamasjonsavdeling, og her ser du det automatiske svaret han fikk:

PostNord advarer mot falsk hentemelding

Gammelt svar
Ved første øyekast kan dette virke som et autosvar som muligens har gått ut på dato og som PostNord har glemt å skru av. Og, det stemmer, ifølge kommunikasjons- og markedsdirektør Ole Andreas Hagen.
- Dette er åpenbart et gammelt autosvar som vi har glemt å skru av, sier Hagen til Dinside.
Men, samme svar
Han legger imidlertid til dette:
- Det er stor pågang og mange saker, så saksbehandlingstiden kan ligge på opp til tre til fire måneder.
Dermed er det så å si samme behandlingstid nå som under den verste permitteringsperioden i vår.
Med coronarestriksjoner og økt netthandel er det registrert noen flere forbrukerhenvendelser, ifølge Hagen, men de fleste reklamasjonssakene PostNord mottar er likevel fra bedriftskunder:
- Det er fordi de allerede har kompensert forbrukeren med en erstatningspakke, sier han.
Reklamasjonsråd fra PostNord
- Dersom forbrukere henvender seg til PostNord, er det viktig å huske at kravet må inneholde informasjon om vekt på skadet/tapt gods, handelsfaktura og totalbeløp på krav.
- Ved skader skal også avviket dokumenteres med bilder.
- Det finnes også et eget juridisk regelverk (Incoterms) som omfatter ansvarsoverganger, forsikringer, osv.
- Saken vil imidlertid ofte ha funnet sin løsning i et forbrukerperspektiv, lenge før dette blir sak mellom PostNord og bedriftskunder.
Hva med Posten?
Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten forteller at de i forkant av black week og juletrafikken bemannet opp - ikke ned. Da hentet de inn ekstra bemanning på kundeservice, samt utvidet åpningstidene.
Når det gjelder ventetiden på behandling i de ulike kundeservice-avdelingene hos Posten, er dette svaret:
- Ventetiden varierer fra tidspunkt på dagen og på de ulike ukedagene. Vi har de siste ukene levert ut historisk store volumer med pakker, så til tider kan ventetiden være lenger enn den normalt vil være, sier Pettersen til Dinside.

Dette skjer når du klikker på svindel-lenka
Øker kapasiteten «over hele linja»
Samtidig som PostNord bruker tid på å behandle reklamasjonssaker, melder de om pakke-rekord i begynnelsen av julemåneden:
Antall nett-pakker hos PostNord i Norge økte med 32 prosent i uke 48 (black week/friday-uka) sammenlignet med samme uke i fjor. Det har aldri passert så mange pakker gjennom systemet på én uke, skrev de i en pressemelding.
I tillegg har de - i likhet med Posten - økt kapasiteten:
- På sorteringsanlegget på Langhus sør for Oslo kan de nå ta unna 100.000 pakker mer per døgn. Det betyr at PostNords samlede sorteringskapasitet i Norge er økt med 40 prosent, og de kan også bruke sorteringskapasitet i Sverige om nødvendig.
- Antall hentesteder er utvidet med 30 prosent.
- Rundt 500 flere terminalarbeidere, kundebehandlere og sjåfører er ansatt for å dekke behovet.