PostNord advarer om SMS-svindel

Falsk hentemelding med krav om fraktkostnader er svindel.

POSTNORD-SVINDEL: Meldingen utgir seg for å være fra PostNord, men er altså svindel. Foto: Kristin Sørdal
POSTNORD-SVINDEL: Meldingen utgir seg for å være fra PostNord, men er altså svindel. Foto: Kristin Sørdal Vis mer
Publisert

For to år siden skrev vi om en SMS-svindel med falske hentemeldinger fra noe som utga seg for PostNord.

Og nå er svindelen tilbake.

PostNord sier til Dinside at de kjenner til at denne SMS-svindelen nå er tilbake, og at de advarer mot svindler som dette jevnlig:

- Ja, vi er klar over at det er i omløp akkurat nå. Det har vært en økning de siste to dagene, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonssjef i PostNord, til Dinside.

Dette er svindelen

Det dreier seg altså om en type SMS-svindel, hvor du får en melding på mobilen din.

Der står det:

«Din pakke har kommet til pakke sentralen. Følg pakken her: (lenke) Bruk mobil- eller sendingsnummer: PO-984721 (OBS. Hent din pakke innen 14 dager).»

Klikker du på lenken, kommer du til et søkefelt der nummeret er ferdig utfylt, som du kan se på bildet:

Klikker du på søkeknappen, får du denne meldingen:

«Status: Behandles - distribusjonssenteret i Oslo. Fraktkostnader har ikke blitt betalt. Pakken vil bli sendt når betalingen er fullført» - og en knapp merket «Betal frakt».

Denne må du ikke trykke på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer