PostNord advarer om SMS-svindel

Falsk hentemelding med krav om fraktkostnader er svindel.

POSTNORD-SVINDEL: Meldingen utgir seg for å være fra PostNord, men er altså svindel. Foto: Kristin Sørdal
POSTNORD-SVINDEL: Meldingen utgir seg for å være fra PostNord, men er altså svindel. Foto: Kristin Sørdal Vis mer
Publisert

For to år siden skrev vi om en SMS-svindel med falske hentemeldinger fra noe som utga seg for PostNord.

Og nå er svindelen tilbake.

PostNord sier til Dinside at de kjenner til at denne SMS-svindelen nå er tilbake, og at de advarer mot svindler som dette jevnlig:

- Ja, vi er klar over at det er i omløp akkurat nå. Det har vært en økning de siste to dagene, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonssjef i PostNord, til Dinside.

Dette er svindelen

Det dreier seg altså om en type SMS-svindel, hvor du får en melding på mobilen din.

Der står det:

«Din pakke har kommet til pakke sentralen. Følg pakken her: (lenke) Bruk mobil- eller sendingsnummer: PO-984721 (OBS. Hent din pakke innen 14 dager).»

Klikker du på lenken, kommer du til et søkefelt der nummeret er ferdig utfylt, som du kan se på bildet:

Klikker du på søkeknappen, får du denne meldingen:

«Status: Behandles - distribusjonssenteret i Oslo. Fraktkostnader har ikke blitt betalt. Pakken vil bli sendt når betalingen er fullført» - og en knapp merket «Betal frakt».

Denne må du ikke trykke på.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.