I mai meldte Forbrukertilsynet at PostNord må betale 600.000 kroner i overtredelsesgebyr for å ha sendt ut markedsførings-SMS-er til nesten 900.000 forbrukere uten å ha innhentet samtykke.
PostNord var uenige i at de har sendt reklame - og mente det hovedsakelig handlet om å spre informasjon om henting av pakker før jul.
De klaget derfor inn Forbrukertilsynets vedtak til Markedsrådet.
Nå har beslutningen kommet: Markedsrådet er enige med Forbrukertilsynets beslutning - og opprettholder vedtaket om at PostNord har brutt markedsføringsloven.
De har imidlertid justert gebyret fra 600.000 til 400.000 kroner.
Forbudt SMS-reklame
I desember i 2018 sendte PostNord ut to SMS-er med omtale av «gode tilbud», «rabatter og fordeler», og informasjon om en nettjeneste. PostNord ga også praktisk informasjon om henting av pakker i forbindelse med julehandelen.
PostNord ga uttrykk for at SMS-ene ble sendt ut for å avhjelpe en presset situasjon før jul.
Men SMS-ene inneholdt markedsføring og ikke bare praktisk informasjon til forbrukere som ventet pakker. Dette burde PostNord ifølge Forbrukertilsynet ha innsett var feil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger