PostNord må betale 600.000 kroner for å ha sendt ut SMS-spam

PostNord må betale 600.000 kroner i overtredelsesgebyr for å ha sendt ut markedsførings-SMS-er til hundretusener forbrukere uten å ha innhentet samtykke.

MÅ BETALE FOR SPAM: PostNord har brutt markedsføringsloven. Postselskapet får et gebyr på 600.000 kroner. Foto: PostNord
MÅ BETALE FOR SPAM: PostNord har brutt markedsføringsloven. Postselskapet får et gebyr på 600.000 kroner. Foto: PostNord Vis mer
Publisert

Det har Forbrukertilsynet bestemt, som mener SMS-ene er et grovt brudd på markedsføringsloven.

I løpet av desember 2018 sendte PostNord ut SMS-reklame til totalt 855.174 forbrukere, uten å ha innhentet samtykke.

Meldingene inneholdt markedsføring for PostNords egne tjenester og tilbud fra samarbeidspartnere.

Tilsynet mottok totalt 18 klager på disse sms-ene.

- Kun praktisk informasjon

I flere av klagene kom det fram at den eneste kontakten forbrukerne hadde hatt med PostNord, var som pakkeleverandør ved handel i nettbutikker.

– Med tanke på at PostNord innhenter personopplysninger til et stort antall forbrukere i Norge, er det ekstremt viktig at selskapet ikke utnytter disse opplysningene i strid med lovverket, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

PostNord har gitt uttrykk for at SMS-ene ble sendt ut for å avhjelpe en presset situasjon før jul ved å blant annet informere forbrukere om hvordan de kunne motta pakker mest mulig effektivt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer