Varehandel

Power og G-sport må betale millionbeløp for å ha villedet kundene

Ilagt tvangsmulkt av Forbrukertilsynet.

PRISROBOT: Forbrukertilsynet reagerer på Powers prisrobot. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix
PRISROBOT: Forbrukertilsynet reagerer på Powers prisrobot. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix Vis mer
Publisert

Forbrukertilsynet har gjennomgått markedsføringen til elektronikk-kjeden, og har funnet flere tilfeller av brudd på markedsføringsloven. Det er fattet vedtak om tvangsmulkt på 500.000 kroner per lovbrudd. Totalt dreier det seg om seks ulike forbudspunkter.

Forbrukertilsynet mener Power villeder med påstander om markedets laveste pris med en prisrobot, men peker på at det ikke opplyses om at roboten kun sjekker et fåtall utvalgte konkurrenter.

Kritisk til prisrobot

«Gjennom markedsføringen gir Power inntrykk av at forbrukeren ikke trenger å lete etter den laveste prisen, fordi Power gjør det for dem, men prisroboten har flere unntak som ignorerer de laveste prisene i markedet», fastslår Forbrukertilsynet.

– Markedsføringen er egnet til å gi forbrukerne inntrykk av at Power sjekker prisene i markedet og legger seg under konkurrentene. Dette er ofte ikke riktig, og forbrukerne som stoler på markedsføringen kan bli villedet til å betale mer for varene enn nødvendig. Dette er grunnen til at vi mener markedsføringen er ulovlig, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer