Billigste påskegodt:

Prisene endrer seg flere ganger om dagen

Dersom du skal handle inn litt godteri til påskeegget, kan det være stor forskjell på når du handler det inn.

KLAR TIL PÅSKE: Påskeegget skal være fullt av godterifavorittene dine. Men når er det egentlig billigst å kjøpe det? Foto: Celina Stamper
KLAR TIL PÅSKE: Påskeegget skal være fullt av godterifavorittene dine. Men når er det egentlig billigst å kjøpe det? Foto: Celina Stamper Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er påske igjen, og påsketid byr på påskekrig i butikkene rundt omkring.

Dette fører til at prisene er i endring flere ganger om dagen, ifølge butikkjedene.

Det er hundrevis av varer som blir endret hver dag, og prisen på et produkt kan settes ned flere ganger i løpet av en dag, forteller Kristina Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

Hun forteller at det spesielt er alt kundene trenger til påskefeiringen, som prisene blir presset ekstra på.

– Vi har presset ned prisene på alt fra grillmat, kald og varm drikke til appelsiner og annen kos til påsken, legger hun til.

Opp til 500 prisjusteringer daglig

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop forteller at man normalt har nye kampanjer på mandager.

– Da følger konkurrenter med og det prisjusteres. Der er spesielt utfordringer i jul- og påskesesongen. Da er det beinhard konkurranse, forteller han.

Han forteller også at ett og samme produkt kan endre pris flere ganger daglig for å holde tritt med konkurransen i markedet.

– Ett produkt kan få to til tre nye priser på samme dag, sier han og legger til at det over hele kjeden kan være mellom 300–500 prisjusteringer om dagen.

KONKURRENT: Kommunikasjonssjef i COOP, Harald Kristiansen trekker fram Coop Extra som en viktig konkurrent i priskrigen mellom lavpriskjedene. Foto: Espen Solli
KONKURRENT: Kommunikasjonssjef i COOP, Harald Kristiansen trekker fram Coop Extra som en viktig konkurrent i priskrigen mellom lavpriskjedene. Foto: Espen Solli Vis mer

Men det er ikke bare godteriet som er med i priskrigen.

– For kundene er det viktig at vi er billigst mulig på hele handlekurven og vi har derfor også presset prisene ned på varer som lam, ketchup, servietter, solo og appelsiner for å nevne noen varer.

Kristiansen drar fram et par eksempler fra Coop Extra på hvilke påskevarer som er sentrale i priskrigen.

– Spesielt Cloetta påskeskum og Nidar marsipanpølser har en tendens til å ha hurtige prisendringer i denne perioden, sier han.

Cloetta påskeskum 100g kostet 24,90 kroner 1. februar, men nå har prisen sunket med 62 % ned til 9,40 kroner. Det er en differanse på 15,50 kroner.

Nidar marsipanpølser i fempakning kostet 34,40 kroner den 1. februar, men har nå sunket med 53 % til 16 kroner. Dette er en differanse på 18,40 kroner.

Dette er øyeblikksbilder og prisene kan være justert siden denne tabellen ble laget, forklarer Kristiansen.

Laveste prisene

Denne uka har Oda hatt de laveste prisene både i VGs Matbørs og Nettavisens prissammenlikning av påskevarer.

– For første gang finner nordmenn de laveste prisene på dagligvarer på nett, ikke i de tradisjonelle dagligvarebutikkene, forteller Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Oda til DinSide.

PÅSKEN: Mange må bli hjemme i påsken så hvorfor ikke prøve noe nytt? Man kan for eksempel lage gule egg! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

– Jo flere kunder vi har, jo mer effektive blir vi og jo hardere kan vi presse prisene nedover. Vi er ikke ferdig med å kutte priser, sier han og legger til:

– Såpass ydmyke må vi nok være at vi ikke kan garantere å vinne alle prissammenlikninger framover, ennå. Det er bare seks måneder siden vi lanserte Oda som lavprisutfordrer og med det terget på oss kjempene i bransjen.

Intens konkurranse

Line Aarnes, direktør for Kategori & Innkjøp i Rema 1000, forteller at deres målsetting er å selge dagligvarer billigst i Norge.

– Rundt påsketider, som alle andre sesonger, er det alltid intens konkurranse og mange priskutt, og i år er ingen unntak. Vi har kuttet prisene på mange populære påskevarer for å sørge for at våre kunder får den billigste påskehandelen, forteller hun til DinSide.

Hun legger også til at noen av påskefavorittene er enda billigere i år enn fjoråret.

– Vi selger også en rekke bestselgere billigere enn på samme tid i fjor, som Solo Super 12 pk., Melkesjokolade og Firkløver for å nevne noen.

OGSÅ SUNN MAT: Kommunikasjonssjef i MENY, Nina Horn Hynne oppfordrer også til sunnere snacks i påsken. Foto: MENY
OGSÅ SUNN MAT: Kommunikasjonssjef i MENY, Nina Horn Hynne oppfordrer også til sunnere snacks i påsken. Foto: MENY Vis mer

Også sunnere varer

Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny, forteller at priskonkurransen på påskevarer er like tøff i år som tidligere år.

– I Meny er vi opptatt av å ha attraktive priser og gi gode kjøp, og vi har derfor hver uke 500 varer på tilbud – eksempelvis er Smash og sjokoladeplater fra Freia på tilbud denne uka, men også jordbær, bringebær og oppkuttet frukt.

– Vi ønsker å ha attraktive priser på populært påskekos, men også fremme bredt utvalg, sunnere varer, sikre at vi ikke blir utsolgt for enkeltprodukter og ikke oppmuntre til hamstring av usunne varer. Nettopp derfor har vi tilbud på flere sjokolader, is og snacks, men også på oppkuttet frukt, jordbær og bringebær, sier hun.

Eksempler på varer som er satt ned i pris hos MENY de siste ukene er fylte påskeegg i firepakning fra Freia, marsipanpølser i fempakning fra Nidar og påskemiks fra Nidar.

– Konkurransen i markedet er tøff

Av Jokers 471 butikker er det rundt en femtedel som er definert som sesongbutikker (altså ligger plassert i et typisk hytteområde), men kommunikasjonssjef Hanne Evensen forteller at de nok har mange flere butikker enn det som ligger i nærheten av typiske hyttekommuner.

– Ja, det stemmer at vi har mange butikker i, og i nærheten av, hyttekommuner, både på fjellet og langs kysten. For mange av våre butikker er påsken den travleste tiden på året og en veldig viktig uke for totalregnskapet.

Hun forteller at butikker i typiske hytteområder merker påsken godt.

– Det er full fres fra morgen til kveld, masse glade påskekunder og travle kjøpmenn som gjør sitt aller beste for å være den gode naboen for sine kunder.

Også Joker kjenner på konkurransen.

– Joker jobber for å ha konkurransedyktige priser på typiske påskevarer, i kombinasjon med gode kampanjer på de mest populære produktene til påske, sier Hanne Evensen, kommunikasjonssjef for Kjøpmannshuset Norge AS.

– Hvordan er konkurransen i år sammenliknet med tidligere?

– Vi opplever generelt at konkurransen i markedet er tøff, spesielt inn mot høytid og sesong. Slik har det vært i mange år og vi opplever altså ingen endring sammenliknet med tidligere, snarere tvert imot.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer