Det var da DinSide og Aftenposten omtalte prisforskjellene på Clas Ohlson og Biltema i Sverige og i Norge, at Magne Teigland i Biltema kom med innrømmelsen:
- Den utbredte misforståelsen at "du får det du betaler for" har vist at det noen ganger ikke har noen hensikt å prise altfor lavt. Vi har faktisk satt enkelte priser litt opp og opplevd at salget øker, sa Teigland.
Det er marked får å ta litt høyere priser i Norge enn i Sverige, og Teigland mener at nordmenn fort blir mistenksomme når ting blir veldig billige.
Se også: Her blir du lurt
- Leter etter tegn på kvalitet
- Sånn generelt sett så er Teigland helt på jordet. Helt allment så er det sånn at folk prøver å få mest mulig ut av lommeboka, sier seniorforsker Eivind Jacobsen ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo).
Men han skynder seg å legge til at det er noen viktige unntak fra denne regelen, og at Teigland likevel nok vet hva han snakker om.
- I mange tilfeller har vi ikke greie på kvaliteten på det vi kjøper, og da leter vi febrilsk etter noen indikatorer på kvalitet. Pris blir den mest synlige, og i noen tilfeller eneste, indikatoren vi har å forholde oss til.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger