Prisene settes opp for å øke salget

... for billige varer kan skremme oss fra å kjøpe.

Hvorvidt Clas Ohlson også bevisst holder prisene oppe, vites ikke, men det kan lønne seg for butikken. Foto: Inga Holst
Hvorvidt Clas Ohlson også bevisst holder prisene oppe, vites ikke, men det kan lønne seg for butikken. Foto: Inga Holst Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det var da DinSide og Aftenposten omtalte prisforskjellene på Clas Ohlson og Biltema i Sverige og i Norge, at Magne Teigland i Biltema kom med innrømmelsen:

- Den utbredte misforståelsen at "du får det du betaler for" har vist at det noen ganger ikke har noen hensikt å prise altfor lavt. Vi har faktisk satt enkelte priser litt opp og opplevd at salget øker, sa Teigland.

Det er marked får å ta litt høyere priser i Norge enn i Sverige, og Teigland mener at nordmenn fort blir mistenksomme når ting blir veldig billige.

Se også: Her blir du lurt

- Leter etter tegn på kvalitet

- Sånn generelt sett så er Teigland helt på jordet. Helt allment så er det sånn at folk prøver å få mest mulig ut av lommeboka, sier seniorforsker Eivind Jacobsen ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo).

Men han skynder seg å legge til at det er noen viktige unntak fra denne regelen, og at Teigland likevel nok vet hva han snakker om.

- I mange tilfeller har vi ikke greie på kvaliteten på det vi kjøper, og da leter vi febrilsk etter noen indikatorer på kvalitet. Pris blir den mest synlige, og i noen tilfeller eneste, indikatoren vi har å forholde oss til.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.