I går rapporterte Statistisk sentralbyrå nok en gang om lave prisstigningstall: Den alminnelige prisveksten har vært på 1 prosent de siste tolv månedene, og kjerneinflasjonen på 0,7 prosent.
Som vanlig er det duppeditter og tekstiler som har sunket mest i pris, men prisene ved norske hoteller synker for tiden noe mer enn skoprisene. Se hvilke vare- og tjenestegrupper som har sunket mest i pris her.
Mye blir dyrere
Men bak det unnselige inflasjonstallet "en prosent", skjuler det seg også en rekke varer og tjenester som har økt betraktelig i pris.
Tjenester knyttet til fritid og kultur skummer fløten av folks kjøpekraft, og har økt med nesten syv prosent i en tid da mye annet står stille. Innen bank og forsikring skjer omtrent det samme. Prisene på finansielle tjenester, utenom forsikringer, har økt med nærmere det femdobbelte av den alminnelige prisstigningen. Priser på forsikringer har økt med nærmere tre prosent, altså tre ganger så mye som den allminnelige prisveksten.
- Betalingstjenestene har økt betraktelig i volum det siste året. Det er ikke unaturlig at vi dermed ser en prisvekst her, mener informasjonssjef Stein Haakonsen i Finansnæringens Hovedorganisasjon.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger