Prishopp hos Canal Digital

TV: Irriterte kunder klager over prisøkning hos Canal Digital. Det er spesielt parabolkundene som bare har Lokal-pakken som får svi. Se prishoppet og få forklaringen.

Publisert
Sist oppdatert

I Norge har Canal Digital rundt 414 000 parabolkunder. Av disse er det 139.000 som nøyer seg med lokalpakken, mens 275.000 har valgt å utvide programtilbudet med andre pakker.

Nå har prisene gått opp.

Fra 495 til 895

- Det stemmer at vi har blitt nødt til å sette opp prisene for våre parabolkunder, sier Ingrid Schiefloe - informasjonssjef i Canal Digital.

- Prisøkningen er størst for de som bare abonnerer på lokalpakken. Det vil si de kundene som bare har NRK 1 og 2 , TV2, og TV-Norge. Her har årsprisen økt fra 495 til 895. For de som har større programpakker har prisen økt fra 495 til 595 kroner.

Har prishoppet kommet som et ønske om å tvinge kundene over på de andre programpakkene?

- Nei, det er ikke tilfellet, sier Schiefloe. Som tallene viser er det mange av våre kunder som nøyer seg med programtilbudet i vår grunnpakke. Problemet er at det koster penger å administrere de ulike programpakkene. Og de tekniske kostnadene er faktisk like store uavhengig av om kunden har lokalpakken, eller også har andre programpakker.

- For kundene som kun har lokal-pakken må derfor utgiftene dekkes inn gjennom årsavgiften alene. Det er altså derfor denne gruppen har fått et slikt hopp i avgiften. Kundene som betaler for flere programpakker betaler allerede en god del av det vi må ta for å dekke våre utgifter til distribusjon, kundeservice, og opprettholdelse av signalene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.