Grandiosa

Priskrig: Solgte over én million

Flere dagligvarebutikker har plutselig kuttet prisen på Norges mest solgte og spiste pizza.

STOR FAVORITT: Flere butikker har satt ned prisen på den populære frossenpizzaen Grandiosa. Foto: Anastasia Møyland
STOR FAVORITT: Flere butikker har satt ned prisen på den populære frossenpizzaen Grandiosa. Foto: Anastasia Møyland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Torsdag 23. november tok DinSide turen innom flere dagligvarebutikker for å sjekke prisene på Grandiosa. Selv om det er små forskjeller, har prisene nemlig stupt kraftig hos tre kjeder.

Nå koster den originale Grandiosaen 35,90 kroner både på Kiwi og Rema 1000, samt 35,94 kroner på Extra.

PÅ TILBUD: Her fra Kiwi Løren. Foto: Anastasia Møyland
PÅ TILBUD: Her fra Kiwi Løren. Foto: Anastasia Møyland Vis mer

Til sammenlikning kostet den samme pizzaen 59,90 kroner hos alle de tre kjedene i september. Det skriver Nettavisen, som omtalte priskuttet først.

- Lukter priskrig

Priskuttet utgjør altså 40 prosent sammenliknet med prisene fra september.

Vi tok også turen innom Meny. Der koster pizzaen 64,70 kroner. Spar skal ha 20 øre mer enn Meny, og har priset originalversjonen til 64,90 kroner.

Det var tidligere denne uka at Extra satt ned prisen på Grandiosa, ifølge Nettavisen som også skriver at dette er et svar på Rema 1000s stunt forrige uke.

Ifølge avisa hadde de et kampanjetilbud på 29,95 kroner for Grandiosa.

- Det er påtakelig at Extra setter ned prisen rett etter Remas kampanje. Dette lukter priskrig på Grandis, sier «Gjerrigknarken» Rune Nikolaisen, til Nettavisen.

Alle våre nyeste tester finner du HER.

Solgte 2500 prosent mer

Kategori- og innkjøpsdirektøren i Rema 1000 bekrefter at de hadde «CrÆzy DÆys» med 50 prosent rabatt på all Grandiosa og Big One-frossenpizza forrige uke.

- Disse klare favoritter hos kundene våre, sier Line Aarnes til DinSide.

KLAR FAVORITT: Line Aarnes er kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000. Foto: Nicolas Tourrenc
KLAR FAVORITT: Line Aarnes er kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000. Foto: Nicolas Tourrenc Vis mer

Hun forteller at de fortsatt har rabatt på all Grandiosa denne uka.

- Vi solgte nesten 2500 prosent mer pizza under «CrÆzy DÆys» sammenliknet med samme periode i fjor, opplyser Aarnes.

Hun har ikke mulighet til å kommentere hvor lenge Grandiosa kommer til å koste like mye som nå av hensyn til konkurranseloven.

GENIALT: Er du lei av å steke pizza i to omganger fordi du ikke får plass til to frossenpizzaer på et stekebrettet? Da bør du prøve dette! Video: Dennis Appelong Hagbru / Håvard Bjørnerem. Vis mer

80 000 per uke

- Sist vi gjorde dette solgte vi over én million pizzaer, og nå er frysediskene fylt til randen i alle Extra-butikkene, forteller Harald Kristiansen til DinSide.

Kommunikasjonsdirektøren i Extra forteller at ferdigpizza er veldig populært hos kundene deres.

HAR FYLT FRYSEDISKENE: Harald Kristiansen er kommunikasjonsdirektør i Extra. Foto: Espen Solli
HAR FYLT FRYSEDISKENE: Harald Kristiansen er kommunikasjonsdirektør i Extra. Foto: Espen Solli Vis mer

- Vi selger rundt 80 000 Grandiosa i løpet av en vanlig uke, opplyser Kristiansen.

Ingen spiser mer frossenpizza enn nordmenn, påstår han.

- Ifølge historiske data øker Grandiosa-salget i Extra med omtrent 20 prosent i juletida, forteller kommunikasjonsdirektøren.

- Nå stemmer kanskje ikke myten om at nordmenn spiser Grandiosa på julaften, men det er likevel greit å ha en liggende i fryseren når man trenger et godt og lettvint måltid når juleklokkene ringer, sier Kristiansen.

Av konkurransehensyn kan heller ikke han kommentere framtidig prisutvikling på Grandiosa.

Følger konkurrentene

Kiwi følger blant annet med på lavpriskonkurrentene, og setter ned prisen tilsvarende eller mer hvis de har en kampanje.

- Det er mange kunder som ønsker enkle alternativer når det er hektisk i tida før jul.

Det forteller Nora Mile Helgesen, kommunikasjonssjef i Kiwi til DinSide.

SELGER MER: Nora Mile Helgesen er kommunikasjonssjef i Kiwi. Foto: Kiwi
SELGER MER: Nora Mile Helgesen er kommunikasjonssjef i Kiwi. Foto: Kiwi Vis mer

På spørsmål om hvor mye de pleier å selge når Grandiosa koster like mye som den gjør nå, svarer hun:

- Vi har ikke konkrete salgstall nå, men selger selvsagt mer når prisen er lavere.