Selv om matprisene har økt uvanlig mye det siste året, er det én ting du kan være nesten garantert å finne på tilbud: Store plater Freia Melkesjokolade.
Normalpris i butikk for en 200-gramsplate er i underkant av 40 kroner, men det er sjelden langt mellom 4 for 100-tilbudene på den populære sjokoladen. Prisen på Point-kiosken på Flesland er en helt annen.

Ville priser på flyplassen
Prislappen viste hele 75 kroner.
Dette er nesten dobbel pris av normalpris i butikk, og tre ganger så dyrt som tilbudspris.
Ifølge Åste Haukvik, direktør for forretningsutvikling i SSP som drifter Point-kioskene, måler de jevnlig mot tilsvarende konsepter, og vil gå igjennom denne tilbakemeldingen.
- Å sammenlikne med dagligvarer er helt på siden, skriver hun i en SMS til DinSide.
- For øvrig gjennomfører vi kampanjer og tilbud regelmessig.
13 prosent dyrere enn i byen
Ser vi på kioskprisene, er forskjellen ikke like stor. En 200-grams plate Freia-sjokolade koster 65 eller 66 kroner i kioskene i Oslo sentrum. Prisforskjellen er ikke like stor, men den er altså 13 prosent høyere.
Du er likevel ikke sikkert du må ut av sikkerhetskontrollen for å finne et bedre tilbud, om lysten på en stor sjokoladeplate skulle melde seg. Tax Free Norway selger 250-grams plater med melkesjokolade

Skal du til utlandet, kan du handle på Travel Retail Norway (TRN), der koster en stor plate 39 kroner, med en liten bonus: men denne er 25 prosent større enn i vanlige butikker, og veier 250 gram. TRN er også i avgangshallen på innland, men her har de ikke denne sjokoladen.
Sammenliknbare priser
Bergens flyplass Flesland har fått en ansiktsløftning, og med det kommer nye servicetilbydere og konsepter, og Point-kjeden har tatt over alle kioskene. Denne drives av Select Service Partner (SSP), som også står for brorparten av serveringsstedene.
At mat og drikke er dyrt på flyplasser er godt kjent, men det skal likevel være en logikk her: Prisene skal, rundt regnet, tilsvare prisen i byen.
Erik Lødding, leder for samfunnskontakt i Avinor, har tidligere fortalt DinSide at selv om de ikke regulerer det konkret, følger de med, og gjennomfører jevnlige prisundersøkelser mot sammenliknbare tilbud i nærliggende byer, såkalt «benchmarking».

Dropp dem på flyet
Dette gjelder også for Flesland, bekrefter Aina Tysse, sjef for forretningsutvikling i Avinor.
Ifølge Laila Røstad, HR- og kommunikasjonsdirektør i Reitan convenience, som har Narvesen, 7 Eleven og Northland på fem flyplasser i Norge, settes deres priser sentralt, etter «nøye vurderinger».
Dette vil si at du kan vente å få samme pris på flyplassen som i byen.