Matpriser:

Pristest: Når minuttene teller

Det er små marginer i vår ferske pristest, men vinneren er klar.

FRYSTE PRISER: Rema 1000 kom denne gangen best ut av vår pristest. Foto: Emilie Nilsen Marki
FRYSTE PRISER: Rema 1000 kom denne gangen best ut av vår pristest. Foto: Emilie Nilsen Marki Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det hersker det reneste kaos i norske matbutikker. DinSide og Dagbladet har sjekket priser på rundt 120 matvarer, og resultatet er langt fra enkelt eller klart.

Det var likevel ikke tvil om at det er Rema 1000 som denne gangen kan smykke seg med tittelen billigste handlekurv.

Hele 132,98 kroner skiller billigste og dyreste handlekurv.

- Rema 1000 skal være billigste på dagligvarer i Norge, og da er det gledelig at denne testen også viser dette, både for oss, men ikke minst for våre kunder, sier Line Aarnes, kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000.

Ikke alle er like fornøyd med resultatet, les deres kommentarer lenger ned i artikkelen.

Vi har denne gangen tatt inn noen nye produkter, og forskjellen i pris er noe større enn normalt. Noen butikker har hatt flaks med at ikke alle konkurrentene har rukket å følge opp deres kutt, mens andre har hatt skikkelige gode tilbud på produkter som ikke var på listen vår.

Konklusjonen vår er derfor klar: Bruk øynene. Sjekk kampanjer og tilbud, og vær litt fleksibel med handlelista.

Kanskje kan du kjøpe en større størrelse og fryse ned, eller velge en litt annen grønnsak, fordi butikken du handler i har billigere løk enn rødløk, eller supertilbud på hele kyllinger, ikke kyllingfilet.

Sjelden har det vært så klart at det er verdt å gå etter tilbudene.

Se alle prisene lenger ned.

Minuttene avgjør

Butikkene ble sjekket samtidig, avdeling for avdeling, for best mulig sammenlikningsgrunnlag, men allerede på det tredje produktet kunne vi se effekten av den intense priskrigen. For mens Extra og Rema 1000 hadde rukket å sette ned prisen på brokkoli til 10 kroner, sto det fortsatt 19,90 kroner på Kiwi og Oda da vi sjekket. Det tok likevel ikke lange tida før de fulgte etter.

Dette er det produktet med størst prisforskjell i prosent, men det er langt fra det eneste. Flere av kjedene påpekt at de har endret prisen på produktet vi har sjekket etter at vi har vært ute.

Vi gjør derfor oppmerksom på at dette er et øyeblikksbilde, hvilke priser vi hadde forholdt oss til dersom vi hadde handlet i en av butikkene på Bekkestua torsdag formiddag.

Noen steder har vi sjekket merkevarer, andre steder lett etter billigste alternativ som har vært mulig å oppdrive i butikkene vi har besøkt.

Mer bevisst

Helene Fagerhus (41) forteller DinSide at hun bruker mye mer penger på mat nå enn tidligere, og har blitt mer bevisst på priser.

- Det er vanskelig å si akkurat hva som har økt, men jeg merker at potten vi bruker på mat flyr fortere ut, og jeg har blitt mer bevisst på priser generelt.

Hun har mann og to barn, men selv om de er to med fast inntekt, merker de prisøkningene.

BRUSKUTT: Helene Fagerhus forteller DinSide at familien har kuttet ned på noen produkter, som brus, juice og øl. Foto: Emma Victoria Frogner
BRUSKUTT: Helene Fagerhus forteller DinSide at familien har kuttet ned på noen produkter, som brus, juice og øl. Foto: Emma Victoria Frogner Vis mer

En endring de har gjort det siste året har hatt en positiv endring på matbudsjettet, de spiser mer vegetarisk enn tidligere.

- Vi har endret litt hva vi spiser, tenker ikke at det er en direkte konsekvens, men det er kanskje litt underliggende. Det er ikke prisen som er utgangspunktet, men så er det jo sånn at når vi finner billige middager som også er kjøttfri er det et pluss.

I tillegg har de kuttet på drikkevarer.

- Enkelte drikker er lett å kutte, som brus, øl, og juice. Tidligere handlet vi det mer ukritisk, men dette trenger vi jo ikke.

Også smør eller margarin har de merket har blitt dyrere, så her er de bevisste på å kjøpe når det er på tilbud.

- Det billige smøret er ofte det minst sunne. Det er litt synd at man må kutte på de tingene som er bra for en, sier Fagerhus.

Utvalget varierer

Vi har gått ut ifra en laaang liste med varer, men måtte kutte en del, for at sammenlikningsgrunnlaget skulle være så likt som mulig.

Av en liste på 120 stykker manglet de fleste butikkene fire-fem varer.

Da vi lette etter prisene var det et sted nettbutikken Oda skilte seg ut: Ved første øyekast så det ut som om Oda har uforskammet billige poteter og reker, men nærmere ettersyn røpet at det har de ikke. De har det bare ikke i løsvekt, og prisen blir langt lavere dersom man må kjøpe flere kilo - også i de andre butikkene. Heller ikke grønne epler er det mulig å kjøpe i løsvekt, samme med lime, her må man kjøpe flere.

Rema 1000 taper noen såre kroner på økologisk melk. Her er det ulike merker, og Røros-melken ligger mye lavere priset - men denne selger Rema 1000 bare i Røros-området. Men er ønsket en liter økologisk melk, kommer du billigere unna om du velger en annen butikk. Med mindre du bor på Røros, da.

Enkelte steder varierer volum eller størrelse noe, her har vi regnet om, men der forskjellen er hysterisk stor har vi kuttet produktene, da det ikke vil være riktig å sammenlikne.

Utsolgt!

Prisene er hentet fra hyllepris, men skulle vi handlet denne dagen, ville det blitt noe dyrere de fleste stedene, for her var det ganske utplukket, særlig for de billigste alternativene. Alternativt måtte vi gått tomhendt hjem.

Kiwi var tom for: First Price laks, bacon og First Price egg. Rema var tom for tacokit og økologisk helmelk.

Noe overraskende var også Oda tom for ganske mange varer, blant annet Dolmio classico, Red Bull, Prima egg, Knorr Snack pot carbonara. Kyllingkjøttdeig 400 g og Grandiosa var ikke mulig å levere før lørdag 27. januar.

Det var likevel hos Extra det var mest utplukket. Her var det tomt for halvstekte bagetter, Polarbrød, Farris blå, Brownies, økologisk helmelk, Findus Gourmettorsk, Tyrkisk pepper og Dr Oetker Ristorante Prosciutto.

Hadde vi faktisk handlet denne dagen på Kiwi, ville det blitt langt dyrere, for de var utplukket for et par av sine egne merkevarer, som laksefileter og bacon.

Der det er åpenbare hull i hyllene, som av utsolgte produkter, har vi tatt med prisen på dette, men ellers har vi forholdt oss til hva vi faktisk ville ha betalt om vi handlet. Utvalget i butikkene kan også variere. Vi har likevel ikke gitt butikkene fordel av at de ikke har hatt en liten størrelse av et produkt i den aktuelle butikken, slik at noe ville sett unaturlig billig ut.

Knallhard konkurranse

Konkurransen i dagligvaremarkedet har sjelden vært så spisset som nå, og alle kjedene var til en viss grad uenige i sammenlikningsgrunnlaget.

Nora Mile Helgesen, kommunikasjonssjef i Kiwi, skriver i en e-post til DinSide at de ikke er enige i metode.

- Kiwi presser priser hver dag og skal alltid være billigst. I denne testen er det flere produkter som ikke er sammenliknbare. Skal man sammenlikne priser, må man se på tilsvarende produkter og på samme tidspunkt hos alle kjedene. Blant flere av produktene i testen har vi billigere alternativer.

Vi har heller ikke tatt med kundefordeler man får gjennom de ulike kundeprogrammene som Trumf, Æ og Coop.

Harald Kristiansen i Coop hevder de ville vært billigst dersom dette hadde blitt hensyntatt.

- Extra skal være billigst og har allerede justert ned prisene. Det er tøff konkurranse i markedet og testen viser at det er små forskjeller mellom kjedene. Extra startet året med et nytt stort priskutt på over 150 populære hverdagsvarer, og gjør det vi kan for å holde prisene lavest mulig, sier Harald Kristiansen kommunikasjonsdirektør i Coop-