Problematisk NetCom-vilkår

Sperrer du telefonen for sent, må du betale for misbruket.

SJEKK VILKÅRENE: Ellers kan du selv måtte betale eventuelt misbruk. Foto: Colourbox.com
SJEKK VILKÅRENE: Ellers kan du selv måtte betale eventuelt misbruk. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi bruker mobilen daglig, men de færreste av oss vet hvilke vilkår som gjelder ved tap eller tyveri av telefonen. Sim-kortet regnes som mobilselskapets eiendel, og du kan selv bli ansvarlig for eventuelt misbruk av telefonen ved for sen sperring av abonnementet.

Mobilselskap retter opp ulovlige vilkår

Sperr umiddelbart

Nærmere ettersyn av mobilvilkårene hos de forskjellige selskapene viser at NetCom gir sine kunder en meget kort sperrefrist, før ansvaret faller over på kunden.

Unnlater du å sperre telefonen innen seks timer etter at den ble borte, regnes dette som grovt uaktsomt. Resultatet er at du selv sitter med ansvaret for å betale misbruket av telefonen, selv om dette skulle komme på mer enn 10.000 kroner.

- Dette vilkåret ser ganske problematisk ut, ettersom det er veldig snevert og gir veldig kort tid til å få sperret telefonen, sier forbrukerombud Gry Nergård.Nergård påpeker at det kan være mange gode grunner til at en person ikke får meldt i fra om tap eller tyveri av mobiltelefonen innen seks timer.

- Forbrukeren skal ha en faktisk mulighet til å melde fra om tapet eller tyveriet innen rimelig tid. Hvis det er snakk om tyveri, vil det i mange tilfeller føles veldig urimelig å sitte igjen med regninga selv, sier Nergård.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.