Produkter ingen andre har

Et av de mest innbringende triksene sportsbransjen bruker, er å dele markedet mellom seg.

Publisert
Sist oppdatert

- Det skyldes blant annet at flere kjeder både er leverandør og distributør, sier Ole Petter Bratlie, daglig leder i Norspo.

Kroner

Bratlie legger ikke skjul på at penger er grunnen til at kjedene har enerett på salg av produkter og satser på egne merkevarer.

- Det kan gi kostnadsmessige fordeler. Dessuten gjør kjedene seg selv annerledes enn konkurrentene, sier han. Bratlie peker samtidig på nyanser.

- Kjeder er av og til leverandører av produkter til konkurrenter. Da er de både kunde og konkurrent - en noe uvanlig situasjon, sier Bratlie.

Eksempel fra Oslo

DinSide gjennomførte en enkel test i tre sportskjeder i Oslo sentrum:

Intersport: Først besøkte vi Intersport i Torggata. Der fant vi tre kjente trekkingsko fra Adidas, nemlig Kumasi, Sahale og Climacool.

XXL: Så besøkte vi XXL, et steinkast unna. Der fant vi ingen av de tre skomodellene. XXL kunne i stedet tilby flere Nike- og Asics-modeller.G-Sport: Virkelig interessant ble det da vi spaserte til G-Sport i Byporten. Der fant vi rundt 30 ulike trekkingsko. Ingen - ikke en eneste en - av modellene var blant dem vi ble tilbudt hos Intersport eller XXL.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer