Provisjon i skatteetaten

NYHET: Lange saksbehandlingstider i den danske skatteetaten har ført til at de ansatte nå får provisjonslønn, og at spørsmål fra profesjonelle skal skje elektronisk.

Publisert
Sist oppdatert

Den danske finansminister Svend Erik Hovmand har nå godkjent planen som skal stoppe saksbehandlingskøen. Trikset er provisjon.

De danske byråkratene i ligningsrådet skal nå få mer i lønn dersom de gjør en ekstrainnsats for å komme til bunns i den store bunken av danske skattesaker. I følge danske Jyllandsposten er målet å sette et endelig punktum for flere år med skarp kritikk av etatens lange saksbehandlingstid.

Vente – vente – vente

I 1997 ble det fastsatt en svarfrist på maksimalt 90 dager hos de danske byråkratene. Men teorien har vært vanskelig å omsette i praksis.

Inntil nylig ble knapt 60 prosent av alle spørsmålene besvart innen de angitte 90 dagene. Men allerede nå er ventetiden i ferd med å kuttes, og den nye provisjonsplanen anses som et viktig skritt for å nå målet.

Trinn 2: Elektronisk saksbehandling

Revisorer, advokater og andre rådgivere blir også oppfordret til å sende spørsmålene sine elektronisk. Dermed vil embedsmennene slippe å kaste bort tid på å overføre saken til etatens datasystemer. Foreløpig er ikke vanlige selskaper, fond og foreninger omfattet av ordningen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer