Svindel

- Pust ut

Telenor advarer mot ny svindelmetode.

SVINDEL: Det var en av Telenors egne ansatte som ble forsøkt svindlet av den nye metoden. Nå advarer sikkerhetseksperten. Foto: Telenor
SVINDEL: Det var en av Telenors egne ansatte som ble forsøkt svindlet av den nye metoden. Nå advarer sikkerhetseksperten. Foto: Telenor Vis mer
Publisert

Vi hører stadig om nye svindelmetoder, og før helga gikk Telenor ut og advarte mot nok en variant.

Denne gangen går det ut på at man får et automatisk anrop på engelsk, der man får beskjed om at fastlinjen din blir stengt innen 24 timer.

Dette ifølge Telenors egen nettside.

«Robotsamtaler»

Deretter ble vedkommende bedt om å trykke «1» for å komme til kundeservice.

Det er usikkert hva som skjer om man gjør dette, men sikkerhetsekspert i Telenor, Torbjørn Busch mistenker at man blir sendt til noen som utgir seg for å være kundeservice.

- Disse vil sannsynligvis da spørre om BankID for å verifisere deg som kunde, slik vi kjenner fra tidligere tilfeller av bank- og politisvindel. Skulle du gå i denne fella, er det kort vei til å få bankkontoen din tømt, sier Busch.

Han forteller til avisa at såkalte «robocalls», eller robotsamtaler på norsk, har vært vanlig i engelskspråklige land i mange år, og at det er en måte som kan nå mange potensielle ofre på kort tid.

Han har et klart råd:

- Om du mottar et ukjent anrop helt ut av det blå med et budskap du lett kan la deg stresse av, så pust ut. Skulle det virkelig være Telenor eller en annen seriøs aktør som prøver å nå deg, vil de alltid prøve flere ganger. Da kan du trygt legge på, og heller ringe opp igjen på det offisielle nummeret for å dobbeltsjekke om henvendelsen er ekte, råder han.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.