Rabatt ga dyrere forsikring

Medlemskapet i Huseiernes Landsforbund skulle gi billig forsikring hos If. Det hjalp vår leser lite. Han testet konkurrenten Vesta - uten medlemsrabatt - og forsikrer seg heller der: 2.500 kroner billigere.

Publisert
Sist oppdatert

Rabatt ga dyrere forsikring

  1. Hva sier If?


Du må ikke tro du kan slappe av bare fordi du betaler medlemskontingenter som kan gi rabatter av alle tenkelige slag.

Vår leser er medlem av Huseiernes landsforbund (HL), hvor han betaler kr 390 kroner per år. På forbundets hjemmeside kan man lese at medlemskapet skal gi 10 prosent rabatt på villa-, fritidsbolig-, bil- og hjemforsikring i If. I tillegg vil du kunne få 8-10 prosent totalkunderabatt.

Familiemann

Den gifte tobarnsfaren fra Oslo ønsket å revurdere alle sine forsikringer i år, og søkte først If på grunn av tilbudet fra HL. Ifs tilbud lød på 14.785 kroner etter at både medlemsrabatt og totalforsikringsrabatt var trukket fra. Uten rabatter ville regningen ha kommet på 17.552 kroner per år.

Av nysgjerrighet søkte han om de samme forsikringene hos konkurrenten Vesta. Deres tilbud for akkurat de samme forsikringssummene lød på 12.448 kroner - nesten 2.500 kroner mindre enn summen etter medlemsrabatt hos If.

- Det er sikkert ikke bare jeg som har trodd at tilbudet gjennom Huseiernes Landsforbund er spesielt gunstig, sier vår leser, som ønsker å være anonym.

IF vs. Vesta - familie på fire
 IFs tilbud med medlemsrabatt *Vestas tilbud
Villaforsikring, fullverdi 150 kvm + garasje i Claus Borchsvei, Oslo. Innbo/løsøre ca 500.000. Egenandel 6.000/4.000 kroner6 7405 404
Ansvar- og kaskoforsikring (60%) Hyundai Elantra 1999-modell. Egenandeler kasko 6000/2000 kroner.6 6355 501
Ulykke-medisinsk invaliditet 1 mill. kroner, og død 50.000 for parets to barn, født hhvis 99 og 02.795476
Grunnpremie/Termintillegge615673
Naturskadepremie-394
Sum14.78512.448
*Totalforsikringsrabatt på 7,3 prosent er trukket ut av premiene til IF (de tre første beløpene).

- Når min helt vanlige familie får så mye billigere forsikring fra Vesta, uten medlemsfordeler, må det være mange flere der ute som blitt forledet til å tro at de har kjøpt et godt tilbud, mener han.

Sofistikert metode

- Vi prøver å finne mest mulig riktig pris for hver kunde, og har svært sofistikerte metoder for å prise mest mulig i tråd med risikoen den enkelte representerer, sier informasjonssjef i If Skadeforsikring Emma Elisabeth Vennesland.

- Dette medfører sterkt differensierte priser kunder imellom, og også store prisforskjeller mellom selskapene. I dette tilfellet må det være elementer, for eksempel skadehistorikken ved denne kunden, som gjør at prisen blir høyere enn den ville blitt for en annen.

Lik bonus, ulik pris

Bonusen vår mann har på bilforsikringen hos begge selskapene er på 60%. Forskjellene i tilbudet knyttet til bilen utgjør omtrent 1.100 kroner.

Informasjonssjef Stein Haakonsen i Finansnæringens Hovedorganisasjon forteller at bonussystemet skal sørge for at selskapene priser forsikring av en bil på tilnærmet likt grunnlag.

- Det er verken tillatt eller mulig for selskapene å gå inn i Forsikringsselskapenes Sentrale Skaderegister for å sjekke kundens skadehistorikk når en forsikringskonsulent skal selge til en ny kunde. Bonussysstemet skal imidlertid oppveie for denne skjevheten i informasjonsgrunnlaget, og reflektere den enkelte kundes skadehistorikk, opplyser Haakonsen.

Vant anbud

- Jeg har ingen kommentar til dette utover at vi knyttet oss til If etter en anbudskonkurranse, sier administrerende direktør Peter Batta i Huseiernes landsforbund.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer