Rabiate sokkeselgere stoppes

SLEIPE: Inge Berge er en irritert mann. Han har nemlig fått sokker i posten fra Socks International uten å bestilt. Etter å ha ringt tre ganger er resultatet et inkassovarsel fra Lindorff. Nå kryper inkassogiganten til korset.

Publisert
Sist oppdatert
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I 2003 opplevde jeg selv å få to pakker sokker og en giro i posten fra Socks International. Etter å ha klaget ble mitt ”sokkeabonnement”fjernet.

Ett år senere har iMarkedets Inge Berge kommet i samme situasjon. Og han har i tillegg fått inkassovarsel. Det setter følelsene i sving.

Forbannet

- Jeg har aldri bestilt noe abonnement på sokker, sier Berge. Jeg visste ikke en gang at dette selskapet eksisterte, og trodde nesten det var en dårlig spøk da jeg fikk ett sett med sokker og en giro i posten.

- Jeg ringte umiddelbart telefonnummeret som sto oppgitt på giroen, og sa at det var helt uaktuelt å betale for noe jeg ikke hadde bestilt. Svaret var at jeg skulle ”glemme det”.

- Likevel fikk jeg snart en ny regning, og da ble naturlig nok irritasjonen enda større, fortsetter Inge Berge. Jeg ringte på nytt, og fikk på ny beskjed om at dette ikke var noe problem. Regningen skulle nå være strøket.

- Så, skjer altså det utrolige at jeg får et inkassovarsel fra Lindorff. Da var definitvt begeret fullt for mitt vedkommende. Jeg ringte umiddelbart for å klage, men denne gangen fikk jeg et annet svar. Nå sa de at jeg var utmeldt, men at jeg likevel måtte betale for de sokkene jeg allerede hadde fått.

- Dette avviste jeg umiddelbart. Jeg betaler selvsagt ikke en krone for et produkt jeg ikke har bestilt, og jeg har heller ikke tenkt å påta meg bryet å returnere en vare de ved en grov feiltakelse har sendt meg. Makan til frekkhet, avslutter en sterkt indignert Inge Berge.

DinSide har fulgt opp saken, først ved å kontakte Forbrukerombudet, og så ved å spørre Lindorff hva de egentlig driver med. Forbrukerombudets kommentar finner du under diskusjonsgruppen, og svaret fra Lindorff finner du her .

[Ugjyldig objekt (debatt)]


Dårlige rutiner

-- Vi har fått en rekke klager fra forbrukere som har blitt innmeldt i en abonnementsordning for sokker- og underbukser, uten å ha bestilt dette. Det bekrefter førstekonsulent Jens Erik Romslo hos Forbrukerombudet.

- Per i dag er derfor status at Forbrukerombudet forbyr Lindorff og International Trading House å fortsette med markedsføring av abonnement på sokker og undertøy over telefon. Vi mener nemlig at selskapene ikke oppfyller ombudets krav til salgsrutiner og samtalemaler for telefonsalg, sier Romslo.

- Poenget er at det er den som hevder å ha et krav som må bevise dette. Vi mener altså at selskapets salgsrutiner ikke er gode nok til å sannsynliggjøre at det er inngått en avtale i hvert enkelt tilfelle.

Men hva med kravet om at forbrukeren selv må sende tilbake varen de hevder aldri å ha bestilt. Er det lov?

[Ugjyldig objekt (NAV)]
[Ugjyldig objekt (NAV89279)]

- Nei. Og her er Markedsføringsloven § 2a, klar. Det er forbudt å levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling, uten etter avtale.

Dersom det kommer en leveranse i strid med dette, er du som forbruker heller ikke forpliktet til å betale.

Hvis de absolutt vil ha produktet tilbake, er mitt råd til forbrukeren at han sender et brev til kreditoren, hvor han sier at de får hente varen selv, avslutter Jens Erik Romslo.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer