Råd om kosthold og forbrenning

For å unngå å legge på seg er det viktig å holde forbrenningen høy. For å oppnå høy forbrenning bør man spise ofte, og helst 5 måltider per dag.

Publisert
Sist oppdatert

Råd om kosthold og forbrenningFor å unngå å legge på seg er det viktig å holde forbrenningen høy. For å oppnå høy forbrenning bør man spise ofte, og helst 5 måltider per dag.

I tillegg bør man drive med moderat fysisk aktivitet i mellom 20 til 30 minutter.Om man hopper over måltider, småspiser mellom måltidene, eller sulter/slanker seg, vil forbrenningen bli lavere og føre til at man lettere legger på seg.

Hva bør en spise og drikke?Væskeinntaket bør være 30 ml pr kilo kroppsvekt per døgn

Energi fås fra fett, proteiner og karbohydrater i maten

En bør spise 70 gram proteiner hver dag, dette tilsvarer omtrent 15% av energien. Normalkost dekker dette behovet

30% av energien bør dekkes ved inntak av fett. En bør velge like deler mettet fett(ost, oksekjøtt, sjokolade), enumettet fett (melk) og flerumettet fett (plantemargarin, fet fisk og kylling)

55% av energien bør komme fra karbohydrater. Brødvarer, frokostblandinger, poteter, frukt og grønnsaker er viktige kilder. Høyst 10% av energien bør komme fra sukker, en bør heller velge karbohydrater fra de kildene som er nevnt overfor

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer