I fjor kjøpte Eric Malm ei jakke til sin samboer Ellen. Han trodde det var en ny Karl Lagerfeld-jakke fra nettbutikken Zalando og dermed tenkte han det var et godt kjøp da jakka var på salg.
Jakka viste seg imidlertid å være av et helt annet merke.
Samboeren oppdaget dette ved en tilfeldighet. Hun skulle ta på seg jakka, da hun oppdaget noe plast som skulle beskytte knappen. Ellen tok av plasten og så noe uventet.
På siden av knappen står det gravert merkenavnet Guess.
- Da ble hun litt mistenksom, forklarer Malm.
Nettavisen omtalte saken først.

Klar beskjed: - Veldig synd
Avslørt av strekkode
Videre fant samboeren strekkoder godt gjemt i en innerlomme i jakka. Ved nærmere undersøkelser viste det seg at det ikke var en Karl Lagerfeld-jakke som først antatt, men at det angivelig var falsk vare. Trolig en Guess-jakke med Karl Lagerfeld-merke.
- Det provoserer meg. En av de største aktørene innenfor netthandel selger falske produkter, sier han.
De tar derfor kontakt med Zalando for å komme til bunns i saken.
- De har gjort det usedvanlig vanskelig for oss å komme til bunns i dette.
Han ville prate med en leder, men fikk til slutt bare en e-post hvor de beklaget for at han fikk et falskt produkt.
- Jeg er forbanna på Zalando. De har solgt meg et falskt produkt, sier han til DinSide.

Undersøker saken
- Vi er fryktelig lei oss for å høre at en kunde har hatt en dårlig opplevelse, da våre kunders tilfredshet er vårt største fokus, skriver kommunikasjonsrådgiver Anne Vibe Hansen i en e-post.
Hun påpeker videre at alle returnerte varer, uavhengig av verdi, blir nøye kontrollert og sortert etter en standard prosedyre.
- Zalando selger ikke falske varer, hevder Hansen og fortsetter:
- Vi undersøker hvordan det kan skje at jakka kan ha et merke fra ett merke og en knapp fra et annet merke.

- Så vidt vi vet på dette tidspunktet i vår undersøkelse, ble jakka bestilt og testet av en kunde før den norske kunden mottok plagget.
Zalando påpeker imidlertid også at de sjekker om varen er i perfekt stand når et plagg blir returnert. Dette gjør de ved å for eksempel kontrollere synlige flekker eller løse tråder, og ser om plagget bør renses eller strykes før de selger det på nettbutikken igjen.
Blir provosert
Jakka som Malm trodde egentlig han kjøpte, er utsolgt. Han fikk derfor beskjed om å returnere jakka for å få refusjon for varen. I tillegg kunne han få 20 prosent på neste kjøp.
Dette ble ikke Malm særlig imponert over.
- Karl Lagerfeld og Guess er to ulike kategorier, og sist men ikke minst, har en kunde blitt lurt burde de legge seg mer enn flate og gi kunden en følelse at de beklager dette på det sterkeste, og vil følge saken til bunns og holde meg oppdatert om årsaken, mener Malm.
Han sier han ikke hadde forventet dette fra en seriøs aktør, derfor blir han ekstra provosert.
Malm påpeker at det er viktig for andre forbrukere at man er oppmerksom på slike ting.
Zalando sier de undersøker saken nærmere, men ifølge Malm har han ikke hørt noe mer.