Agva Kraft

Raser mot strømselskap

Flere kunder hevder Agva Kraft skylder dem store beløp.

FRUSTRERT: Thomas Hanche-Olsen venter på 14 000 kroner fra Agva. Foto: Privat
FRUSTRERT: Thomas Hanche-Olsen venter på 14 000 kroner fra Agva. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerrådet har i lang tid frarådet alle om å betale for strøm på forskudd. Forskuddsbetaling av strøm er blitt et hett tema etter at Tibber i høst valgte å endre faktureringsprosessen, men her er de ikke alene.

nettportalen Bytt.no er det flere tidligere Agva Kraft-kunder som reagerer på faktureringspraksisen til strømselskapet og har valgt å bytte til et annet selskap.

En av dem er Thomas Hanche-Olsen.

Venter på penger

Til DinSide forteller han at han i fjor byttet Agva fordi de ikke hadde forskuddsbetaling på strøm, men at de i sommer endret praksis. I oktober valgte han å si opp avtalen og bytte til et annet strømselskap.

- På siste faktura er det en strømkostnad på rett over 2000 kroner for perioden 1. -20. oktober med en pris på rett over 200 øre per kilowattime. Samtidig var det et refusjonsbeløp av tidligere innbetaling for oktober og november på cirka 16 000 kroner, og da med en spotpris på henholdsvis 410 og 441 øre per kWt, forteller han.

I oktober og november var snittprisen på Nord Pool drøyt 140 og 165 øre per kWt.

- Det betyr da at de har forskuttert relativt store summer hvor de binder opp kundens penger. Dette var jeg ikke klar over tidligere, og etter mitt skjønn må man lese fakturaene temmelig nøye for å oppdage at man har såpass mye penger utestående.

Dette er sluttavregningen Hanche-Olsen mottok fra Agva. Pengene venter han fortsatt på. Foto: Skjermdump
Dette er sluttavregningen Hanche-Olsen mottok fra Agva. Pengene venter han fortsatt på. Foto: Skjermdump Vis mer

Hanche-Olsen føler at fakturaene ikke er spesielt oversiktlige siden det er flere linjer med innbetaling og refusjon med forskjellige perioder og med forskjellige priser per kWt.

- Det er for så vidt irriterende nok at de bruker kunden som finansiell buffer, men min største frustrasjon er at jeg nå flere uker etter sluttfakturering ikke har sett noe til pengene som Agva skylder meg, forteller han.

Ifølge Hanche-Olsen har han ikke hørt fra Agvas kundeservice på to uker.

- I motsatt fall, dersom en kunde ikke betaler fakturaen, vil det jo som kjent etter hvert komme et inkassokrav. Det virker her som Agva systematisk trenerer refusjonen av penger til tidligere kunder, legger han til.

En annen tidligere Agva-kunde, Einar Améen, venter også på penger han har til gode hos strømselskapet.

VENTER PÅ PENGER: Einar Améen har ventet på 3000 kroner siden september. Foto: Privat
VENTER PÅ PENGER: Einar Améen har ventet på 3000 kroner siden september. Foto: Privat Vis mer

Til DinSide forteller Améen at han siden september har ventet på 3000 kroner som han har til gode hos selskapet.

- Sist gang jeg hørte fra dem ringte de for å få meg tilbake som kunde. Jeg sa at jeg ville ha pengene først - de sa at de skulle komme snart. Det var i oktober, forteller han til DinSide.

Selv valgte han å si opp hos Agva fordi kampanjeavtalen han hadde der, utløp.

Einar Améen har ventet på tilgodebeløpet siden september. Foto: Skjermdump
Einar Améen har ventet på tilgodebeløpet siden september. Foto: Skjermdump Vis mer

Tyder på grov overestimering

Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, sier til DinSide at kunden har rett på tilbakebetaling når den krever det, men forsinkelsesrenter begynner ikke å løpe før etter 30 dager.

- Fra dag 31 beløper det forsinkelsesrenter, men det er ikke snakk om store beløp. Husk å sende krav og be om oppgjør, oppfordrer han.

At kunden har hele 14 000 kroner til gode tyder ifølge Iversen på grov overestimering fra strømselskapet.

FRARÅDER FORSKUDD: Thomas Iversen er seniorrådgiver og forbrukerjurist i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet
FRARÅDER FORSKUDD: Thomas Iversen er seniorrådgiver og forbrukerjurist i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet Vis mer

- Flere selskaper bommer her, både på spotpris og forbruk. Og bommes det grovt på begge, blir det fort en stor regning.

- Det er en utfordring med forskuddsfakturering i ting som svinger, og det er derfor vi i Forbrukerrådet forskuddsfakturert avtale. Det er vanskelig for selskapet å treffe, de blir sittende og ha penger og det er ikke alle kunder som vil ha dem på selskapets konto. Disse pengene kan også være tapt hvis et selskap i verste fall går konkurs.

Tall fra Forbrukertilsynet viser at Agva har mottatt 30 klager så langt i år, men tilsynet understreker at det ikke er antall forbrukerklager som avgjør om noe er et forbrukerproblem eller ikke, eller om et selskap har brutt loven eller ikke..

- Innholdet i klagene er det avgjørende, og da spiller det liten rolle om man vurderer et antall klager som lavt eller høyt, forklarer underdirektør i Forbrukertilsynet, Tonje Drevland.

Agva beklager

Markedssjef i Agva Kraft, Bjørn Arctander, forteller til DinSide at de på grunn av strømpriskrisen har fått veldig mange henvendelser og de har hatt et stort press på kundeservice og økonomiavdelingen, og at det dermed har vært noen innlegg fra kunder på Bytt-portalen i høst.

- Det har medført forsinkelser for behandling av saker for noen av våre kunder. Heldigvis har markedet stabilisert seg noe, og vi vil være helt à jour med behandling av alle kundehenvendelser i løpet av denne og kommende uke, forteller Arctander.

Det gjelder også for tilbakebetaling til kunder som eventuelt har penger til gode, sier han.

- Vi beklager at ikke kundeservice har vært 100 prosent à jour, slik de bruker å være. Det har vi arbeidet med, og servicen vil bli bedre framover.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer