Matvarepriser:

Raser mot «tilbud»: - Smakløst

Coops «dobbel-deal»-konsept vekker oppsikt.

LITT AV ET KUPP: Med Coop sitt «dobbel deal»-konsept kan du kjøpe en sjokoladeplate for 17,50 - eller to for 35 kroner. Foto: Privat
LITT AV ET KUPP: Med Coop sitt «dobbel deal»-konsept kan du kjøpe en sjokoladeplate for 17,50 - eller to for 35 kroner. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kristoffer Rønning fra Sandefjord ble provosert da han fikk tilsendt bilder av Coops tilbudskampanjer av broren. Bildene førte til diskusjon om praksisen i familiechatten deres i sosiale medier.

- «Hvor dumme tror de at vi er?», tenkte jeg da jeg så det. Markedsføringen i dag er ganske kynisk, og mange er nok godtroende, sier Rønning til Dagbladet.

Saken ble først omtalt i Sandefjords Blad.

- Smakløst

Butikkjeden reklamerer blant annet for en såkalt «dobbel-deal» på Coop melkesjokolade, der kunden kan kjøpe to sjokoladeplater til 35 kroner.

Ei plate koster imidlertid 17,50 - noe som betyr at man ikke sparer ei eneste krone dersom man kjøper to i stedet for én.

MATBUDSJETT: Det fins noen enkle måter å kutte i matbudsjettet på - her har du tre gode tips! Video: Berit B.Njarga. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

- Det kan godt hende at dette er villet markedsføring. Det føyer seg inn i rekken av flere slike utspekulerte markedsføringsmetoder kundene blir presentert for. Men i ei tid der mange sliter økonomisk, er det smakløst å utsette folk for tilbud som åpenbart ikke er tilbud, mener Rønning.

Slike «kampanjer» oppmuntrer folk til unødvendige kjøp og fører til mer forsøpling og unødig bruk av ressurser, hevder sandefjordsmannen.

Han bruker de klassiske tikronersmarkedene som eksempel, der butikkene ofte får laget små forpakninger av varer som selges til en tier, mens kunden i virkeligheten er bedre tjent med å kjøpe varen i opprinnelig forpakning ut fra kilopris.

- Søppel- og plastmengden øker betraktelig. Kunden blir lurt inn i butikken med noen få varer som er satt ned til en tier, sier Rønning.

TO FOR 48: Men en koster bare 22,90. Foto: Privat
TO FOR 48: Men en koster bare 22,90. Foto: Privat Vis mer

Coop har også et tilsvarende tilbud på tropisk juice, der enhetsprisen er 22,90 - samtidig som det reklameres for en dobbel-deal der man får to for 48 kroner.

Coop Norge sier til Dagbladet at det har skjedd en feil i disse tilfellene - noe Rønning har forståelse for at kan skje - også hos matvarekjedene.

Men han tviler på at det var snakk om en skrivefeil denne gangen.

- De har vel en form for kontroll på kampanjene sine før de kjører slike former for markedsføring. Det er rart at det ikke ble tatt tak i før det dukket opp i media.

REAGERER: Kristoffer Rønning ber folk være på vakt for tilsynelatende gode tilbud i butikken. Foto: Privat
REAGERER: Kristoffer Rønning ber folk være på vakt for tilsynelatende gode tilbud i butikken. Foto: Privat Vis mer

- Håper folk tenker selv

Coop har også en deal for nøtter: Kjøp en pose cashew for 29,50 - eller to for seksti.

Rønning ønsker å gjøre folk oppmerksom på psykologien han hevder matvarekjedene bruker for å manipulere kunden til å kjøpe noe som tilsynelatende er på tilbud.

- Men dette er først og fremst smakløst i tøffe, økonomiske tider. Samtidig vet vi at matvaregigantene tjener gode penger på situasjonen som er nå, sier han.

- Tror du mange går på dette?

- I det store og hele er det nok det. Man er jo vant til å tenke «2 for 1» eller liknende - det er en mye brukt metode. Så det har nok effekt. Men jeg håper folk tenker selv. Det er nok mange som tenker ekstra på pris i disse dager.

NØTTER: Går du for dobbel-dealen, blir dette tilbudet 1 krone dyrere sammenlignet med vanlig stykkpris. Foto: Privat
NØTTER: Går du for dobbel-dealen, blir dette tilbudet 1 krone dyrere sammenlignet med vanlig stykkpris. Foto: Privat Vis mer

Coop: - Rutinesvikt

Kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge, Simen Kjønnås Thorsen, sier at butikkjeden aldri har hatt intensjon om å villede kundene, og at det har skjedd en feil i denne saken.

- Hensikten med dobbel-deal er at du kan kjøpe to varer i samme produktkategori til en fast lav pris, og at det dermed skal lønne seg for kundene. Det har åpenbart ikke vært tilfellet her, og det er ikke slik det skal være, sier Kjønnås Thorsen til Dagbladet.

Han viser til tøff konkurranse i dagligvarebransjen og sier at prisene endres hele tida.

GJØR ENDRING: Har du sett Hattings høvding som pryder pølse- og burgerbrødemballasjen? Nå blir det endret. Video: Berit B. Njarga. Vis mer

- Det som har skjedd er at enhetsprisene på varene er satt ned, og så er det ikke kommunisert godt nok til butikkene at dobbel-deal-materiellet skulle fjernes. Forrige uke var dette gode tilbud, men etter at prisene ble endret, var det plutselig ikke gode tilbud lenger, forklarer Kjønnås Thorsen.

- Det er rett og slett en rutinesvikt. Det er viktig å presisere at kunden alltid får laveste pris i kassa, så du betaler ikke mer enn du skal, legger han til.

Coop beklager til alle kunder og går nå gjennom rutinene for å sørge for at liknende feil ikke skjer igjen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer