Black Friday

- Råttent gjort!

Maria Geelmuyden reagerte da hun så hva plagget egentlig hadde kostet før den store handledagen.

REAGERTE: Maria Geelmuyden synes det er rart Dressmann satt opp den opprinnelige prisen før Black Friday. Foto: Privat
REAGERTE: Maria Geelmuyden synes det er rart Dressmann satt opp den opprinnelige prisen før Black Friday. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

På fredag var årets største handledag og flere var ute for å gjøre noen gode kupp. En av dem var Maria Geelmuyden som dro innom Dressmann på Lagunen Storsenter i Bergen. Hun var på utkikk etter en frakk og fikk øyet på noen frakker på salg til 50 prosent.

På stativet sto det skilt med førpris på 2299 kroner, men på selve jakka var det et svart klistremerke over prisen.

- Nysgjerrig som jeg er måtte jeg ta av den svarte lappen, og der sto det 1999 kroner, forteller Geelmuyden til DinSide.

Hun forteller også at hun har blitt mer obs på ulike salgstriks og juks under Black Friday etter det har fått mye oppmerksomhet i media.

Det var BA.no som omtalte saken først.

- Råttent gjort

Geelmuyden påpeker til DinSide at hun ikke aner når prisen ble satt opp, og er klar over at det kan ha vært lenge siden. Hun synes likevel det virker rart.

- Jeg synes det var råttent gjort og det føles som lureri, forteller hun til DinSide.

- Jeg vurderte å gi beskjed til de ansatte, men så at de var opptatt, legger hun til.

Geelmuyden endte ikke opp med å kjøpe noe frakk på Dressmann, og gikk pent ut igjen av butikken.

SVART LAPP: Slik så prislappen ut. Foto: Privat
SVART LAPP: Slik så prislappen ut. Foto: Privat Vis mer
BILLIGERE FØRPRIS: Under den svarte lappen stod en lavere pris enn det som stod på skiltet. Foto: Privat
BILLIGERE FØRPRIS: Under den svarte lappen stod en lavere pris enn det som stod på skiltet. Foto: Privat Vis mer

Dressmann svarer på kritikken

Pressekontakten for Dressmann forklarer at flere av produktene deres har fått nye priser.

- På grunn av økte kostnader har et bredt utvalg av våre produkter fått nye priser. Prisene har blitt satt opp i flere omganger, seinest i midten av oktober, sier pressekontakt for Dressmann Julie Bragli Eckhardt til DinSide.

Det vil heller ikke være uvanlig å finne slike eksempler som Geelmuyden gjorde i tida framover.

- Kampanjer har vi alltid gående og det vil en god tid framover være mulighet for å finne en prisetikett på et kampanjeprodukt med en lavere pris under, forklarer Eckhardt.

Hun påpeker også at dette er noe man vil se i mange butikker framover.

- Vi har forståelse for at noen kunder vil reagere. Alle er velkomne til å benytte seg av vår sjenerøse returpolicy dersom de ikke er fornøyd med kjøpet, avslutter Eckhardt.

Ikke uvanlig praksis

Tidligere denne måneden skrev DinSide om butikker som gjør prisjusteringer før den kjente handleuka ikke er uvanlig praksis.

Ifølge tall fra Prisjakt, steg flere produkter i pris i oktober. Bakgrunnen for dette mente Prisjakt var at butikkene gjør det for å ha en høyere pris å sammenlikne mot Black Week, og på den måten vise høye rabatter.

Forbrukerrådet forklarte også til DinSide hvilke regler som gjelder:

- I utgangspunktet må salgsprisene basere seg på en reell førpris, noe som betyr at bedriftene som en tommelfingerregel må ha solgt et visst antall varer til førprisen som brukes i reklamen når salget er i gang, sa juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til DinSide tidligere denne måneden.

Iversen forklarte at førprisen må typisk ha vært aktiv i 4-6 uker før tilbudet slår til. Her vil det likevel kunne være noe variasjon fra bransje til bransje.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer