Fortum

Reagerer: - Lurer kundene

Grete Peggy Fjelldal reagerer på Prisfrys-tilbudet til Fortum. - Det er håpløst.

MISFORNØYD: Grete Peggy Fjelldal misliker tilbudet moren på 85 år mottok. Foto: Privat
MISFORNØYD: Grete Peggy Fjelldal misliker tilbudet moren på 85 år mottok. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Det hele startet da Gretes mor på 85 år mottok følgende tilbud på tekstmelding fra Fortum: «Hei. Du har tilleggstjenesten Prisfrys og kan nå fryse strømprisen på 572,00 øre/kWt fra 1. november til 31. desember 2022.»

Prisfrys-tilbudet til Fortum koster 49 kroner i måneden å motta, og tilbydde en pris på 572 øre kilowattimen for november og desember. Grete forklarer til DinSide at moren er gammel og at hun ikke ante hva hun svarte ja til på melding.

- Mamma tolket meldingen som et kjempetilbud, så jeg synes det er dårlig at Fortum kontakter eldre mennesker på den måten. De lurer de eldre når de kaller 572 øre per kWt for et tilbud, forteller Grete til DinSide.

STRØM: Mange kjenner på dyre strømpriser, men disse strømsparetipsene bør du holde deg unna. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks / Tryg Forsikring Vis mer

I oktober og november var snittprisen på strøm på Østlandet henholdsvis drøyt 160 og 130 øre per kilowattime. Så langt i desember ligger snittet på rundt 342 øre/kWt.

- Veldig dyrt

Grete har nå vært i kontakt med Fortums kundeservice, som hun føler ikke kunne hjelpe henne.

- Hun hadde takket ja for både november og desember, så de kunne ikke bryte avtalen. Vi frykter at regninga for desember bare blir verre. Vanligvis får hun en regning på et par tusen, men på lillejulaften tikket det inn en regning på over åtte tusen kroner. Hun bor alene og bruke lite strøm, så det er veldig dyrt.

Grete legger til at hun har fått bekreftet at moren får tilbake Spotpris-avtalen i januar, men at det ikke hjelper nå.

- Det er håpløst å bli satt i den situasjonen. Det er ikke greit at Fortum lurer kundene på denne måten.

Les Fortums svar i bunn av saken.

- Kostbar forutsigbarhet

I november reagerte også Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, på Prisfrys-tilbudet til Fortum.

- Det er en veldig dyr avtale. Vi har bare unntaksvis sett strømpriser på det nivået tidligere, fortalte Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, til DinSide.

- Avtaler med prisfrys er i praksis kortvarige fastprisavtaler, og disse har vi sett er svært dyre alternativer. Vi har bare unntaksvis sett strømpriser på 5 og 6 kroner per kilowattime. Slike avtaler er en veldig kostbar forutsigbarhet. Jeg tror det skal veldig mye til før man kommer positivt ut av en slik avtale, sa han videre.

REAGERER:Grete Peggy Fjelldal reagerer Fortums Prisfrys-tilbud. Foto: Reuters
REAGERER:Grete Peggy Fjelldal reagerer Fortums Prisfrys-tilbud. Foto: Reuters Vis mer

Iversen fortalte også at markedsføringen for kortvarige strømavtaler burde inneholdt informasjon om prishistorikk, som viser hvor mye avtalen vil koste forbrukeren opp mot gjennomsnittsprisen.

Fortum har tidligere skrevet på sine nettsider at de «hittil har hatt gode resultater med Prisfrys.» Energiselskapet kommer nå med følgende kommentarer til saken:

- Vi har først og fremst full forståelse og sympati med kunder som fortviler over at det har vært stor prisdifferanse mellom fryseprisen og spotprisen de siste ukene, det er dessverre et godt eksempel på hvor ekstraordinært ustabilt og uforutsigbart markedet har vært nå i høst, skriver kommunikasjonssjef Kristian Myrseth til DinSide.

Han fortsetter:

- Fortum kjøper inn Prisfrys-strømmen til en forhåndsavtalt pris fra kraftprodusent så påvirkes ikke vår fortjeneste av spotprisens utvikling, og det vil alltid være i vår interesse å forhandle fram best mulige avtaler for våre kunder basert på hva markedet tilbyr. Vi har heller ikke noen margin på Prisfrys-kundens strømforbruk, bare på tjenestens faste månedlige beløp. Pris ut til kunde er den prisen vi får sikret på markedet, og dette er et tilbud til de av våre kunder som i kortere perioder ønsker fast kjent strømpris i stedet for flytende strømpris.

Myrseth legger til at Fortum vil kontakte Grete og moren for å finne en løsning.

- Alle våre kunder fikk i desember tilsendt informasjon om at de kunne reversere bindingen av strømprisen og i stedet bli fakturert med sin underliggende strømavtale for både november og desember dersom de heller ønsket det. I tillegg har vi i hele perioden fjernet kravet om at kunder må kjøpe seg ut av gjeldende fryseperiode, slik at de kostnadsfritt har kunnet tre ut av avtalen på dagen. Kunden i denne saken har av ukjent årsak ikke benyttet seg av noen av disse alternativene, men vi vil straks ta kontakt med kunden og finne en god løsning for henne.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer