Reagerer mot Rimi

Forbrukerrådet er kritisk til Rimi og Kiwis prisøkninger det siste halve året. Rimi og Kiwi er spake.

Publisert
Sist oppdatert

Rimi og Kiwi har økt prisene med nesten ti prosent, ifølge den nyeste pristesten av dagligvarene i DinSides handlekurv.

De billige er verst

- Disse tallene er forholdsvis dramatiske, sier Jan Schrøder, seksjonssjef i Forbrukerrådets sekretariat.

Schrøder peker på at ingenting tilsier at matkjedene skal øke prisene akkurat nå. Han er kritisk til at det er lavpriskjedene som skrur opp prisene.

- Dette er overraskende. De bør heller senke prisene og dermed forberede seg på at hard discount-kjeder som Lidl kommer til Norge, sier Schrøder.

Tause

Hakon-gruppen har vært usedvanlige tause om prisøkningene. DinSide forsøkte å få en kommentar både torsdag og fredag i forrige uke. Radiokanalen P4 opplevde nøyaktig det samme.

Først mandag ringte Christian Sulheim, informasjonsdirektør i Hakon-gruppen. Han var lite meddelsom.

- Hvis det viser seg at vi har økt prisene så mye, er vi selvsagt nødt til å se på det. Vi jobber kontinuerlig for å være konkurransedyktige, sier Sulheim.

Samsalg

Per Roskifte, konsernansvarlig for informasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen, viser til selskapets omstridte bundling eller samsalg av flere tjenester.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer