Reagerer på endring

- Før jul kan det være tusenvis av prisendringer hver dag.

HYPPIGE PRISENDRINGER: Det er ikke alltid prisen på plakatene er korrekt. Foto: Elisabeth Dalseg
HYPPIGE PRISENDRINGER: Det er ikke alltid prisen på plakatene er korrekt. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du noen gang opplevd at prisen på ulike varer ikke stemmer overens med plakatene som viser prisen i butikkene? Da er du mest sannsynlig ikke alene.

Nå har også Nettavisen sjekket prisen på en rekke julevarer på Kiwi hvor prisene ikke stemmer overens.

Avisa trekker fram at prisen på følgende varer var høyere på plakatene: Pepperkaker, Hamar og Lillehammer julebrus på glassflaske uten sukker, Hamar og Lillehammer julebrus på glassflaske med sukker og liten julemarsipangris.

På sistnevnte skal prisen på plakaten nesten ha vært 30 prosent for høy. Avisa skriver at papirplakater med priser gjør det vanskelig for kunder å vite hva varene egentlig koster.

DinSide har kontaktet Kiwi for å høre hvorfor prisen kan være annerledes.

LØSER FLOKEN: Har du frustrert deg over at det ikke er plass til to pizzaer i ovnen på samme tid? Det er det jo! Embla viser deg pizza-trikset du må kunne til julen. Programleder: Embla Hjort-Larsen, Video: Dennis A. Hagbru og Håvard Bjørnerem Vis mer

Mange prisendringer

Kristine Arvin, kommunikasjonsdirektør i Kiwi, sier at de er inne i en vanvittig hektisk periode i butikkene med hyppige prisendringer, varer som skal fylles på og mange kunder som skal betjenes.

- Våre 13 600 medarbeidere gjør en fantastisk innsats for å ha riktige prisplakater på alle varer til enhver tid. Kiwi skal, som alltid, være billigst på alle varer. I tillegg til å presse prisene selv, sjekker vi konkurrentenes priser. Om de selger en vare billigere enn oss, setter vi prisen ned tilsvarende eller mer umiddelbart.

Hun fortsetter:

- Før jul kan det derfor være tusenvis av prisendringer hver dag, og i mange tilfeller flere endringer på samme vare i løpet av kort tid. Kundene kan være trygge på at vi gjør så godt vi kan og at alle plakater er oppdatert så raskt som mulig i en hektisk hverdag nå før jul.

Rune Kaino Nikolaisen, også bedre kjent som «Gjerrigknarken», mener at kjedene må ta grep.

- Jeg synes synd på de ansatte nå i førjulstida når det går så fort. Men kjedene burde jo ta grep slik at man unngår dette, sier han til Nettavisen.

Oppdaterer plakatene

Kommunikasjonsdirektøren legger til at det er viktig for Kiwi at prisene på plakatene stemmer, slik at kundene vet hva man skal betale.

- I dette tilfellet var det dessverre noen priser som hadde blitt justert ettermiddagen før uten at plakaten var oppdatert klokka 8 om morgenen. Plakatene var oppdatert kort tid etter Nettavisen besøkte butikken. Heldigvis for kundene har prisene bare gått ned på julevarene, og prisene i kassa ville uansett vært oppdatert.

Arvin forteller videre at de fleste varene de selger har elektroniske priser som oppdateres automatisk, men at det akkurat nå er en del sesongvarer på gulv med plakater.

Mer om