Boligannonse på Finn.no

Reagerer på Finn-annonsene

Flere reagerer på Finn.no sine nye annonsepriser som tvinger boligselgere til å velge de dyreste pakkene, ifølge dem. Finn mener at den billigste pakken er god nok.

STOR PRISFORSKJELL: Det skiller flere tusen kroner mellom disse tre ulike boligannonsene på Finn.no. Hvilken ville du valgt å ha i feeden på boligannonseringstjenesten? Foto: skjermdump
STOR PRISFORSKJELL: Det skiller flere tusen kroner mellom disse tre ulike boligannonsene på Finn.no. Hvilken ville du valgt å ha i feeden på boligannonseringstjenesten? Foto: skjermdump Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nylig gikk Forbrukerrådet, Huseierne og Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) sammen for å ytre sine meninger mot Finn.no sin nye prismodell for boligannonser.

I praksis tvinger Finn.no fram en mangedobling av annonsekostnadene, fordi brukerne ikke har et reelt valg, ifølge dem.

Tidligere har boligannonsene framstått i likt format til lik pris, mens med den nye prismodellen vil kostnadene øke med flere tusen kroner.

Tvinges til de dyreste annonsene

I et brev til Finns administrerende direktør, signert av lederne i Forbrukerrådet, Huseierne og NEF, utdyper trioen sine sterke reaksjoner på prisendringen:

  • «Problemet med den nye prismodellen er at den i realiteten tvinger eiendomsmeglingsforetaket til å velge medium eller stor pakke, fordi liten pakke gir lav synlighet ved markedsføringen»
  • «De fleste forbrukere ønsker ikke et annonseformat som forsvinner i mengden, og ansvarlige eiendomsmeglere kan vanskelig anbefale et format som gir lav synlighet i konkurranse med andre boliger i samme marked»
  • «I skrivende stund ser det ut til at de fleste foretakene har sett seg nødt til å akseptere Finns prisvilkår for stor pakke, eventuelt medium pakke, til tross for at det innebærer en mangedobling av prisen»

– Resultatet er at eiendomsmeglingsforetaket må ta det tilbudet de får, og forbrukerne har ingen valgfrihet. Finn.no krever at meglerne må binde seg til en pakkeløsning som gjelder for alle sine oppdragsgivere, og dermed kan selvsagt ikke foretakene risikere at deres oppdragsgiver får en vesentlig dårligere eksponering på Finns markedsplass enn andre boligselgere, sier administrerende direktør Carl Geving i NEF til DinSide.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer