Reagerer på Posten: - Frekt

Kraftige reaksjoner mot prøveprosjekt.

MISFORNØYD: Rødt-politiker Mimir Kristjánsson er ikke videre begeistret over Postens kampanje. Foto; Nina Hansen
MISFORNØYD: Rødt-politiker Mimir Kristjánsson er ikke videre begeistret over Postens kampanje. Foto; Nina Hansen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Dette er så absurd! Det statseide Posten sender ut brosjyrer og ber folk ta bort ‘Nei takk’-lappene sine. Og de gjør det under påskudd av å hjelpe i trange tider!» skriver stortingspolitiker Mímir Kristjánsson (Rødt) på X, tidligere Twitter.

Bakgrunnen er et prøveprosjekt fra Posten, som har sendt ut brosjyrer til rundt 10 000 husstander i Stavanger-området. På forsiden står det: «Norges enkleste sparetiltak».

Stavanger Aftenblad omtalte saken først.

I brosjyren oppfordrer Posten mottakerne om å fjerne «nei takk til reklame»-lappene fra postkassene sine slik at de kan motta reklame som leveres av postbudet.

«Her får du et lite tips fra oss om hvordan du kan spare på hverdagsprodukter. Prøv å fjerne ‘Nei takk’-lappene på postkassa i en måned, og se hvor mye du kan spare på de gode tilbudene. Dersom du angrer kan du bare sette opp en ny lapp!»

Øker kjøpepresset

Overfor DinSide utdyper Kristjánsson og sier at det er synd at et 100 prosent statlig selskap skal presse reklame på folk. Han peker på flere ting han mener er feil med kampanjen.

- Det øker kjøpepresset, og det er ikke bra for folk når det er trange tider. Det er heller ikke bra for natur og klima ved at forbruket øker.

- Og ikke minst skal ikke et statlig selskap forsøke å overtale folk til å motta reklame. Jeg syns det er frekt.

Forklarer bakgrunnen

Overfor DinSide viser Postens pressesjef, Kenneth Pettersen, til svar har han gitt andre medier i dag.

- Det var en avgrenset test som ble kjørt i Stavanger. Den er avsluttet og blir ikke videreført, skriver han i en SMS.

Til TV 2 sier Pettersen at det ikke er snakk om reklame, men heller informasjon om at det er mulig å fjerne merket fra postkassa.

- Det er reklame

Kristjánsson er ikke enig med Posten om at det ikke er reklame.

- Jeg vil kalle det reklame. Det er en reklamebrosjyre for reklame, og vi trenger ikke et reklameframstøt fra Posten. Hvis vi har lyst på reklame i postkassa, kan vi bare fjerne klistremerket selv. Vi trenger ikke hjelp fra Posten til det, sier politikeren.

På en annen side syns Kristjánsson synd på Posten.

- Det er trist, for Posten burde vært ordentlig finansiert av staten og de skal ikke være nødt til å selge seg på den måten for å tjene penger. Det er jo derfor de gjør dette, og det burde ikke være sånn, avslutter han.