Lise Victoria Gowens (35) sier til DinSide at hun ikke lenger kommer til å bruke nettbutikker som bare har PostNord som leveringsalternativ, etter gjentatte negative opplevelser.
Gowens har ME og fibromyalgi, som gjør det vanskeligere for henne å gå på kjøpesenter eller i en butikk for å plukke opp pakker.
Hun velger derfor alltid hjemlevering, og betaler gjerne de ekstra kronene for å få pakkene levert hjem.
For en stund siden bestilte hun en pakke fra Kid, som ble delt opp i to kollier.
- PostNord var det eneste alternativet for å få pakken levert helt hjem og jeg valgte derfor dette, sier hun til DinSide.
Avisa Oslo omtalte saken først.

- Tenker salg framfor julestemning
Leveres på ulike butikker
Videre får hun melding om at den ene delen av pakken er levert til en butikk på Skullerud, mens den andre delen av pakken er levert til en annen butikk på Holmlia.
Butikkene ligger omtrent 30 minutter fra hverandre med kollektivtransport.
- På dette tidspunktet skjønte jeg ikke hva som skjedde.
Hun snakket med kundeservice hos både Kid og PostNord. Ifølge Gowens la PostNord ansvaret på Kid, men Kid forklarte at pakken var registrert med hjemlevering i deres systemer, men PostNord leverte i butikk.
- Jeg reagerte veldig på dette og kontaktet derfor kundeservice på nytt.
Etter mye fram og tilbake løser det seg til slutt. Men Gowens er likevel ikke imponert. Hun synes det er synd at man må følge opp så mye i etterkant.
- Jeg kan forstå at det høres ut som et luksusproblem for noen, men for mange er det ikke bare å løpe på butikken. For eksempel for kronisk syke, personer mer bevegelsesutfordringer, eldre, folk uten bil, småbarnsforeldre og så videre.
- Man har betalt for en tjeneste de aldri leverer, legger hun til.

- Dyrere å dra til legen
Opplevd flere utsettelser
Gowens hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å bruke PostNord mer etter flere dårlige erfaringer, men valgte likevel å sjanse en siste gang. Hun fant en perfekt julegave på nett, hvor PostNord var det eneste selskapet som kunne levere helt hjem.
Pakken skulle i utgangspunktet bli levert fredag 22. september, men det ble den ikke. Mandagen etter fikk hun ny melding om at pakken var på vei igjen, så skjedde det samme dagen etter. Hun fikk i flere dager oppdateringer om at pakken var forsinket.
3. oktober kom pakken til slutt fram.
- Jeg har aldri opplevd noe i nærheten med andre leveringsselskap, sier Gowens.

- Nulltoleranse
Beklager
- Først og fremst er vi lei oss for at Lise har hatt disse opplevelsene med oss - det beklager vi, sier kommunikasjonssjef Haakon Nikolai Olsen i PostNord.
Olsen sier de alltid forsøker å levere i henhold til fraktmetoden som avsender velger, enten dette være seg en hjemlevering, levering til pakkeautomat, eller til utleveringssted.
- Noen ganger kan det oppstå situasjoner som gjør at sjåførene ikke får levert til preferert sted. Lar det seg ikke gjøre, blir pakkene omgjort for levering til utleveringssted, fortsetter han.
Ifølge kommunikasjonssjefen er det ikke alle nettbutikker som tilbyr levering til pakkeautomat. Dersom du har bestilt noe til levering i pakkeautomat, men så blir det likevel blir levert til utleveringssted i butikk, sier han at det kan skyldes flere ting.
- Pakkeautomaten kan ha vært full eller at pakken var for stor. Det kan også skyldes at pakken din krever temperaturregulering. Medisiner, tempererte sendinger og varmegods kan ikke leveres i pakkeautomater.

Nye regler
Flest fornøyde kunder
Ifølge Olsen jobber PostNord hver dag med å optimalisere og utvikle sine tjenester for å sikre at de har fornøyde kunder og forbrukere med seg på reisen.
- Generelt sett er kundene fornøyde med oss. Nå er vi på full fart inn i den travleste perioden i året med førjulshandel og black week. Våre ansatte jobber hver dag for at alle pakkene skal komme fram til rett mottaker, til rett tid og sted. For vi lever av fornøyde kunder. Og heldigvis er det dem det er flest av, avslutter han.