Reagerer: - Utnytter kundene

- Forbrukerne kan ikke stole på at matbutikkene gjør sitt beste for at vi skal gjøre smarte og veloverveide valg.

PRISFEIL: Rune Kaino Nikolaisen, bedre kjent som «Gjerrigknarken», liker ikke at refillvarianten som skal være billigere ofte er dyrest. Foto: Gjerrigknarken
PRISFEIL: Rune Kaino Nikolaisen, bedre kjent som «Gjerrigknarken», liker ikke at refillvarianten som skal være billigere ofte er dyrest. Foto: Gjerrigknarken Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

DinSide har siden februar i fjor skrevet flere saker om butikker som har solgt refill-produkter for mer enn originalproduktet. I samtlige tilfeller har butikkene svart at refill alltid skal være billigst, og at det har skjedd en feil.

Nå har det igjen dukket opp flere tilfeller hvor refill er dyrene enn originalen. Det får Rune Kaino Nikolaisen, bedre kjent som «Gjerrigknarken», til å reagere.

- Refill er et buzzord som gjør at mange føler et ansvar for å gjøre en innsats for miljøet - ofte framfor å sette lommeboka først. Dette utnytter kjedene til det fulle, og dermed kan det fort hende at prisene på refillproduktene er ugunstige sammenliknet med originalproduktet, forteller han til DinSide.

REFILL: Det skal lønne seg å kjøpe refill, både for miljø og forbrukere. Her er prisen feil på Meny. Foto: Skjermdump
REFILL: Det skal lønne seg å kjøpe refill, både for miljø og forbrukere. Her er prisen feil på Meny. Foto: Skjermdump Vis mer

- Kan ikke stole på matbutikkene

På Meny koster Omo Ultra Hvitt 2,74 kroner per vask, mens refillkartongen ligger på 3,14 kroner per vask. I samme butikk er også Milo-refill dyrere enn originalen.

Hos Oda er også sistnevnte dyrere enn originalen, mens på Spar er det Omo Ultra Hvitt som er dyrere enn refillvarianten.

- Jeg kan godt forstå at det i en konkurransesituasjon kan skje «feil» i betydningen at kjedene senker prisen på originalproduktet uten at refill-pakningen «følger med» i prisendringen, men jeg synes jo kjedene burde være bevisst at slikt kan skje, sier Nikolaisen og fortsetter:

- Vi forbrukere kan ikke stole på at matbutikkene gjør sitt beste for at vi skal gjøre smarte og veloverveide valg når vi handler - de prøver rett og slett å få oss til å bruke så mye penger som mulig når vi først har kommet inn i butikken. Derfor er det viktig å sjekke kilo-, liter- og enhetspriser før vi slår til.

Hos Oda var Milo Tøyvask Refill dyrere enn originalen. Foto: Skjermdump
Hos Oda var Milo Tøyvask Refill dyrere enn originalen. Foto: Skjermdump Vis mer

- Retter opp feilen

DinSide har kontaktet Spar, Meny og Oda for å høre hvorfor refillvariantene er dyrest, og hva de tenker om Nikolaisens uttalelser.

Anna Kappler, kommunikasjonsrådgiver i Spar, forteller at de som hovedregel at refill og større forpakninger alltid skal ha en lavere enhetspris enn mindre forpakninger.

- I dette tilfellet har vi dessverre oversett dette og har allerede rettet opp, slik at refill blir billigere enn originalforpakningen per vask. Vi ønsker selvfølgelig ikke å utnytte miljøbevisste kunder. Prisene våre endrer seg hyppig og da kan det i enkelte tilfeller oppstå feil.

Kommersiell direktør i Oda, Tor Erik Aag, forklarer at som følge av svært hard konkurranse i markedet hender det av og til at enkeltprodukter får en kunstig lav pris som ikke henger sammen med tilsvarende eller større produkter.

- Det er trist at Gjerrigknarken har dette inntrykket, og det vitner om lav tillit til de store kjedene. Vi har regler i våre systemer som skal sikre fornuftig pris på refillprodukter. Av og til glipper det likevel i gjennomføringen av dette, og da spesielt i sammenheng med at produkter byttes ut.

Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, forteller at de har som hovedregel at det skal være billigere å kjøpe refillsprodukter og større forpakninger.

- Det som har skjedd her er at vi satte ned prisen på de flytende flaskevariantene, og fikk ikke umiddelbart korrigert ned prisen på refill-variantene. Vi har rettet opp i feilene, det vil si at også prisen på refillene nå er satt ned.